IF Metall

IF Metall logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)

www.ifmetall.se
Epost: postbox.fk@ifmetall.se

Namn: Metall -arbetarnas
Kostnad: 116 kr / mån

Swedbank: 250.000 kr utan säkerhet
Nordea: 250.000 kr utan säkerhet

Med över 300 000 medlemmar är Industrifacket Metall Sveriges största fackförbund inom industritillverkning. Organisationen bygger på demokratiska principer där medlemmarna själva fungerar som ledare och representanter. Fackföreningen är uppbyggd kring ett stort antal klubbar och avdelningar på arbetsplatser som tillsammans utgör Metall.

En majoritet av förbundets medlemmar arbetar inom läkemedels-, plast- och verkstadsindustrin. Några tongivande företag med högt medlemsantal i IF Metall är Volvo, Eriksson och ABB. De senaste åren har arbetarrörelsen minskat i storlek, mycket på grund av att flera företag haft svårighet att uppvisa lönsamhet inom tillverkningsindustrin.

IF Metall arbetar, precis som flera andra fackförbund i Sverige, för schyssta och rättvisa villkor på arbetsmarknaden. Där av är utarbetande av korrekta och hållbara kollektivavtal som gäller samtliga arbetstagare ett prioriterat och ständigt pågående arbete. Fackförbundet arbetar även hårt för att vara en stark politisk aktör. Man förespråkar ett välfärdssamhälle, med rättigheter vid sjukdom och arbetslöshet som gäller för alla.

Informationsfilmer från IF Metall

Nedan hittar du ett antal videofilmer och intervjuer med ytterligare information och fakta Industrifacket.

Bli medlem i metall
Fördelar med IF Metall
  • faktaDet bästa förbundet för dig som sysslar med tillverkning och verkstadsarbete
  • informationAlla medlemmar får tillgång till flera förmånliga försäkringar genom Folksam

Alla fackliga tjänster hos IF Metall

Denna lista innehåller samtliga IF Metalls försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Medlemslån, , , , ,

Är IF Metall fackförbund är ett bra alternativ för dig?

IF Metall är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , ,

, , , , ,

Det finns 26 Omdömen om IF Metall

Är IF Metall fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Hej

Har tänkt gå med i facket & A-kassan men vet inte vilket fackförbund jag ska gå med i ?
    Jag jobbar på kontor med div kontorssysslor & telvxl

Helene

• Hej Helene,

Vi ger inga direkta råd om vilket fackförbund du bör vara med i, men utifrån de sysslor du beskriver borde något av de två stora förbunden Unionen eller Kommunal passa dig. Båda dessa fack vänder sig till såväl privatanställda som offentliganställda. Unionen är Sveriges största tjänstemanna fackförbund och Kommunal har flest anställda inom kommunala verksamheter.

Lycka till!

2. Hej,

Jag heter Hassan och jag jobbar i Tyskland

Min arbetsgivare vill veta att jag är medlem och har försäkring i Sverige.

Kan ni var snäll och bekräfta.

Tack

• Hej Hassan,

Du måste själv ta kontakt IF Metall för att få en bekräftelse, du hittar uppgifter om e-post, telefon och hemsida högst upp på denna sida.

/Admin

3. Uppsägning från arbetsgivarens sida, vad är uppsägningstiden jag har jobbat sammanlagt 1år7mån,ca blev tillsvidare anst, april 2014 anställningen upphör 24mars 2015.

4. Hej!
    Jag arbetar på Volvo och undrar hur jag gör för att gå med i a-kassan (inte facket)?

Sofia

5. Tjena jag jobbar på Samhall inom Städ på en Foodcourt, det står samhall på IF metall betyder det att ni tar emot all personal då eller? 🙂 tack på förhand

• Hej Partick,

Exakt hur avtalen ser ut mellan Samhall och de olika facken vet tyvärr jag inte, men yrkesmässigt låter som om fastighets eller Handels passar din arbetsuppgifter bättre. Men bäst är om du tar kontakt med IF Metall direkt via telefonnumret som du hittar högst upp i högerspalten på denna sida.

Hälsningar

6. Kan man försäkra hemmet genom facket?

• Hej Marie,

Hoppas vi tolkade din fråga rätt, om inte får du skriva här igen.

Det går inte att teckna försäkringen genom facket men IF Metall har ett samarbete med Folksam som ger medlemmar rabatt på hemförsäkringar.

7. Jag har varit sjukskriven i 180 dagar och är avstängd,av försäkringskassan är sjukskriven okt ut,har läkarintyg ,står det annat arbete har fast anställning.är min arbetsgivare skyldig att ordna annat arbete eller har dom rätt att säga upp mig? har även ett läkarutlåtande att jag måste ha ett annat jobb,vad skall jag göra ?ringt personalansvarig pratat med arbetsförmedlingen pratat med facket
    Just nu ingen inkomst vad skall jag göra?tack sam för svar vänliga hälsningar Birgitta.

• Hej Birgitta,

Har tyvärr inget bra svar att ge dig, mer än att uppmana dig att ta kontakt med fackförbundet igen. Det är just för denna typ av frågor som de finns till!

/Admin

8. Har metall nån juridisk rådgivning som man kan få råd om hur man kan agera i vissa frågor.

• Hej Eva,

Normalt kan din lokala fackliga organisation hjälpa dig med detta. Som medlem i ett LO-förbund kan du få gratis professionell rättshjälp från en kvalificerad jurist. Du kan läsa mer om rättsskyddet på http://www.fackjuridik.com.

9. Hej
    Jag e arbetslös i tre månader, hur ska man göra för att få Ersättning?
    Hjälp mig snälla!

10. Hej!

Meddelande:

Angående om mitt medlemskap.

Jag heter Bela

Jag var medlem i IFMETALL

Men från – 2016-03-01 Blev jag pensionerad.

Medlemskapet upphör när du fyller 65 år

Ditt medlemskap hos oss avslutas automatiskt från och med den 1:a i den månaden du fyller 65 år.

Men ändå fick jag räkning till mars månad – Avin avser: 2016-03

Jag är inte längre medlem i Industrifacket Metall.

Jag är pensionär.

Bela

• Hej Bela,

Får be dig att kontakta fackförbundet direkt jour@ifmetall.se, detta är endast en webbsida med information och har ingen direkt koppling till facket eller tillgång till några medlemsregister.

Vänligen er

11. Hej .

Jag heter Tatjana. Jag är arbetslös och i medlem i facket IF Metall. Hur kan jag sluta vara med?

Med vänlig hälsning .

Tatjana

12. Hej
    Hade tänkt att säga upp mig själv
    Hur lång uppsägningstid har jag ?
    Företaget har kollektivavtal med If Metall

Tacksam för snabbt svar

• Hej Bo!

Tyvärr finns det inte ett entydigt svar att ge på din fråga. Uppsägningstiden kan vara en, två eller tre månader och beror på hur kollektivavtalet är utformat. Får be dig att kontakta din avdelning för att begära utträde, de skall kunna svara på dina frågor.

13. Hej,

Hur kan jag få information om hur länge jag hade varit medlem i förbundet.

Recensera IF Metall

Skriv vad du tycker och tänker om IF Metall eller ställ en fråga om något du undrar över.