Svenska folkhögskolans lärarförbund

Swedbank: Upp till 200 000 kr
SEB: 20 000 - 350 000 kr
Nordea: Upp till 200 000 kr

Svenska folkhögskolans lärarförbund (SFHL) grundades 1902 i Stockholm där det även har sitt huvudkontor. Förbundet är medlem i Huvudorganisationen TCO och har drygt 2,000 medlemmar runt om i landet. Sedan 2010 är Svenska folkhögskolans lärarförbund fullvärdig medlem i Lärarförbundet vilket innebär att man som medlem i SFHL även är medlem i Lärarförbundet med alla de förmåner deras egna medlemmar har. Man omfattas av både Lärarförbundets och SFHLs rådgivning samt service utan att medlemsavgiften påverkas. Dessutom får man utöver tidningen Folkhögskolan även Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet.

Folkhögskola som utbildningsform grundades i mitten på 1800-talet av dansken Nikolaj Frederik Severin Grundtvig som inspirerades av engelska internationskolor vilka han tog efter med målsättningen att ge bönder och andra som inte hade haft en bra möjlighet till gedigen utbildning under sin uppväxt, att ändå kunna nå en högre, personlig utbildning. Ett par decennier senare grundades de första svenska folkhögskolorna med finansiering av landstingen. Efter att till en början förknippats nästan enbart med bönder, växte fenomenet och i början på 1900-talet spred den sig inom arbetarrörelsen. I början låg folkhögskolorna på landet men snart öppnades de i städerna och idag finns cirka 150 skolor runt om i Sverige. De flesta, två tredjedelar, är knutna till stiftelser, föreningar eller ideella organisationer medan den sista tredjedelen drivs av landsting eller regioner. Finansieringen kommer främst från statliga medel. Utbildningen till folkhögskolelärare sker på Linköpings Universitet och Folkhögskoleprogrammet där.

Svenska folkhögskolans lärarförbund är indelat i åtta regioner, från södra Sverige till övre norrland, med länkar till respektive region på hemsidan där man också kan ansöka om medlemskap tillsammans med arbetslöshetsförsäkring. Förutom försäkringar och olika förmåner i form av rabatter, anordnas bland annat kurser och utbildningar vilka man får delta i gratis som medlem.

Svenska folkhögskolans lärarförbund anser att alla lärare har ett gemensamt uppdrag oavsett skolform, en kvalitet som skall upprätthållas i hela utbildningssystemet. Genom samarbetet med Lärarförbundet stärks möjligheten att verka för detta.

Bli medlem i svenska-folkhogskolans-lararforbund
Fördelar med Svenska folkhögskolans lärarförbund
  • faktaRätt fack för dig som undervisar på folkhögskola
  • informationSamarbetar med Lärarnas Riksförbund

Alla fackliga tjänster hos Svenska folkhögskolans lärarförbund

Denna lista innehåller samtliga Svenska folkhögskolans lärarförbunds försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , ,

Är Svenska folkhögskolans lärarförbund fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Svenska folkhögskolans lärarförbund är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

,

Recensera Svenska folkhögskolans lärarförbund

Skriv vad du tycker och tänker om Svenska folkhögskolans lärarförbund eller ställ en fråga om något du undrar över.