Hotell- och Restaurangfacket

HRF logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 3,57 out of 5)

www.hrf.net
Epost: medlem@hrf.net

Namn: Restauranganställdas
Kostnad: 130 kr / mån

Swedbank: Upp till 350 000 kr

Vid sekelskiftet fanns i Sverige ett antal sporadiska föreningar som Sveriges allmänna kyparförening och Svenska köksföreningen, men när de upphörde i slutet av 1910-talet växte behovet av en landsomfattande organisation som kunde arbeta för de anställda inom branscherna. Hotell- och restaurangfacket grundades 1918 på initiativ av Göteborgs hotell- och restaurangpersonal tillsammans med Svenska servitörsförbundet i Helsingborg. Från att ha varit drygt 400 medlemmar då det bildades är de idag drygt 50,000 och arbetar som anställda på restauranger, barer, hotell, konditorier, kasinon, flygplatser, turism- och nöjesparksanläggningar, bowling- och bingohallar. De är kockar, kallskänkor, restaurangbiträden, servitörer och servitriser, receptionister, garderobiärer, vaktmästare, portier och croupier, men kan även vara dörrvaktmästare, bingoutropare, hundspannsförare, skoterförare och skidlärare. Människor vi ständigt ser och som tar hand om oss både i vardagen och på vår fritid.

Några av de uppmärksammade överenskommelsen som hotell- och restaurangfacket var med och drev igenom under de tidiga åren var till exempel att man inte skulle få dra av ”glaspengar”. Om en servitör råkade krossa glas eller porslin drogs detta nämligen från lönen. Det första kollektivavtal som fackförbundet tecknade initierades av detta. Och i mitten av 1950-talet var en stor del av lönen för serveringspersonal fortfarande baserad på dricks, men med ett nytt avtal fick servitörer och servitriser istället en fast lön och på så sätt en inkomstgaranti.

HRF:s hemsida tillhandahåller de blanketter som behövs för att bli medlem i hotell- och restaurangfacket, där man den första månaden endast betalar 100kr i avgift innan den övergår till normal avgift. Ofta kan ett jobb inom branschen vara den första anställning en ungdom har, vilket man tagit hänsyn till med en sänkt första avgift. Likaså kan den bli lägre om man blir sjukskriven, studerar, blir arbetslös eller skall vara föräldraledig.

Som medlem får man automatiskt ett antal förmåner. Dels är det rabatter och erbjudanden på diverse produkter och tjänster, men viktigare är kanske den rådgivning samt juridiska hjälp man kan få när detta behövs. Fackförbundet har även ingått avtal där man kan få förmånliga medlemslån på bank, om detta skulle behövas.

Bli medlem i hotell-och-restaurangfacket
Fördelar med Hotell- och Restaurangfacket
  • faktaFacket för dig som jobbar inom ett riktigt serviceyrke!
  • informationAlla medlemmar i Hotell- och Restaurang facket får HRF-kortet som ger dig tillgång till mängder av fina erbjudanden och rabatter!

Alla fackliga tjänster hos Hotell- och Restaurangfacket

Denna lista innehåller samtliga Hotell- och Restaurangfackets försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Medlemslån, , , ,

Är Hotell- och Restaurangfacket fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Hotell- och Restaurangfacket är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

, , , , , , , , , , ,

Det finns 22 Omdömen om Hotell- och Restaurangfacket

Är Hotell- och Restaurangfacket fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Hej
    Har man som medlem någon hjälp vid läkemedelskostnader och läkarkostnader? Har man en olyckfallsförsäkring på arbetstid och fritid? Om man har det gäller det även när man är tjänstledig för studier men går in o jobbar helger?
    Tacksam för svar
    Med vänlig hälsning, Eva

• Hej Eva,

Om du tvingats uppsöka läkare eller köpa läkemedel pga. arbetssjukdom/en arbetsrelaterad olycka kan du i vissa fall få ersättning för dessa kostnader. För att få ersättning från TFA, trygghetsförsäkring för arbetsskada måste du göra en skadeanmälan. Du måste även anmäla detta till arbetsgivaren och Försäkringskassan.

Olycksfallsförsäkringen gäller endast vid arbetsrelaterad verksamhet. Som medlem i Hotell- och Restaurangfacket kan du emellertid teckna en fritidsolycksfallsförsäkring som komplement.

Beklagar det sena svaret.

2. Hej!

Är detta fack ett bra alternativ för cafébiträden?
    Jag har inte varit medlem i något fack hittills, men har nu fått problem med en arbetsgivare. Det är lätt att vara efterklok…! Har jag möjlighet att få hjälp om jag skulle gå med nu eller är det kört för denna gången?
    Tack!
    Vänliga hälsningar,
    Emma

• Hej Emma,

Ja HRF är ett alternativ. Tråkigt att höra att du fått problem. Enklast är att du kontaktar fackförbundet direkt och hör hur de ser på saken.

Lycka till!

/Admin

3. Varför betalar jag fullt månads pris för januari när det står i Hotell Revyn att första månaden i år är avgiften 100 kronor.Varit medlem i många år och är det fortfarande. Är tacksam för svar.

4. Hej!
    Är dansk men gift med en svensk och har bott i Sverige i 9 år. Har arbetat inom reception o bokning i Danmark, men har inte tillhört ngt fack där. Har nu blivit uppsagd då man avvecklade hotellet o står utan inkomst. Det jag undrar är vad kan jag göra för att få ngn form av inkomst? Från Danmark får jag ingen hjälp av varken facket eller sociala, då jag bor i Sverige.
    Finns det ngt sätt ni vet som ni kan hjälpa mig med?

Jonny L

• Hej Jonny,

Utifrån det du skrivit framgår det inte om du varit med i en danska a-kassa eller inte. Normalt omfattas du av arbetslöshetsförsäkringen i det land du arbetar i, men i ditt fall bör du ansöka till a-kassan i Sverige så fort som möjligt för att behålla eventuell intjänad kvalifikationstid och kunna få ut ersättning här.

För ytterligare frågor om detta ärende får vi be dig kontakta HRF direkt på 0771-57 58 59.

Hoppas det löser!

Hälsningar Admin

5. Hej. Hur mycket får min arbetsgivare ta ut från min lön för en 8 timmar arbetsdag
    på en matservering för den lunchen jag äter på stället.

6. Undertecknad undrar för att hjälpa en ungdom. Kommer att arbeta nattjänst från kl 22,15-07,15 i en tillsvidareanställning i två veckors perioder och ledig i två veckor som komp. Hur beräknas lönen vid ett sådant anställningsförhållande. Emotser vänligen ett svar.
    Knut Persson

• Hej Knut,

Tyvärr är detta en fråga som jag inte kan besvara, utan det är en fråga för Hotell- och Restaurangfacket att ge svar på. Fackforbunden.se är endast en informationssida, men vi hjälper gärna till i den mån vi besitter rätt kompetens och kunskap i detta fall saknas båda. Så får be dig att medlemsservice på telefon 0771-57 58 59, knappval 1 eller via e-post: medlem@hrf.net. Öppettiderna är Måndag-fredag kl. 08.45-11.45 samt kl. 13.00-14.00.

7. Hej!

Jag jobbar som servitris och konferensvärdinna och går just nu på timme, med riktigt kontakt och kollektivavtal, men vet och har fått försäkran om att min anställning ska bli en provanställning och till slut en fastanställning. Jag är med i a-kassan just nu och planerar att gå med i HRF likaså men detta inom en framtid då lönen hunnit stabilisera sig. Företaget är dessutom lokaliserat i England, eller i alla fall huvudkontoret.

Min fråga handlar om inkomstförsäkring. Jag vet bara vad jag har hört, att istället som genom a-kassa få ut mellan 65 och 80 procent av lönen vid uppsägning eller sjukskrivning kan man under 200 dagar få ut 100 procent av ordinarie lön (detta efter att man varit fastanställd i ett år?) och de 100 dagar efter detta få 90 procent. Detta ska sedan gå vidare till a-kassa då man får som skrivet ovan 65 till 80 procent. Det jag egentligen undrar är om det jag fått höra stämmer och hur man då går till väga för att skaffa en inkomstförsäkring. Sker detta genom HRF? Om månadslönen ligger mellan 20 000 och 25 000, vad blir då månadskonstnaden för denna inkomstförsäkring? Vilka är de exakta reglerna och kraven för att få detta stöd som gäller vid uppsägning? Och måste man ha varit fast anställd ett år, och varit med i a-kassa ett år? Finns det någon hemsida eller liknande jag kan läsa om allt detta? Har försökt söka lite men har inte hittat något jag tyckt hjälpt.

Tack på förhand.
    Mvh, Mimmie

• Hej Mimmie,

Tack för dina frågor, skall försöka besvara dessa efter bästa förmåga och så kortfattat som möjligt.

1. Precis som du skriver kan a-kassan ge dig en ersättning som motsvarar maximalt 80% av din tidigare lön. I höst höjdes taket för a-kassan vilket innebär att löner upp till 25 025 kr/mån ersätts till maximalt 80%. Om du har en lön som överstiger 25 025 kr/mån kan du även få 80% löneersättning för det överskjutande beloppet genom en inkomstförsäkring.

Exempel: Lisa tjänar 30 000 kr/mån och är medlem i både arbetslöshetskassan och har tecknat inkomstförsäkring, det innebär att hon efter skatt maximalt får ut 14 500 kr/mån genom a-kassa + 2 785 kr/mån genom inkomstförsäkring.

2. HRF har ingen egen inkomstförsäkring men det går att teckna genom ett privat försäkringsbolag om så önskas. Medlemskap i HRF kostar 346 kr/mån för den som har en lön över 22 700 kr.

3. Om du har en lön på mellan 20 000 – 25 000 kr behöver du bara vara med i en arbetslöshetskassa, då hela beloppet är försäkrat och du inte kan få en högre löneersättning än 80%.

4. Det finns en hel del olika regler som gäller vid uppsägning, här hittar du bra text om detta:

5. Det finns även en del olika regler/krav som måste uppfyllas för att du skall vara berättigad till a-kassa. Här hittar du en sammanfattning av regelverket:

Hoppas att du fått svar på de frågor som du ställt, återkom eller kontakta din nuvarande a-kassa så kan de komplettera med ytterligare information.

8. Hej
    Jag jobbar på restaurang som servitör. Jag får bidrag av Arbetsförmedlingen för att jobba där. Om jag blir medlem i facket får jag då ersättning som arbetslös när jag slutar jobba?

Eller man måste man vara 100% anställd av arbetsgivaren för att få arbetslöshetsersättning när man avslutar jobbet?

MVH

• Hej Truc Dang,

Nu vet jag inte exakt vad det är för bidrag du får från Arbetsförmedlingen för att arbeta på restaurangen, men antar att det är arbetsgivaren som får bidraget och att du sedan får lön från din arbetsgivare? Hur som helst är det förmodligen medlemskap i en a-kassa du i första hand letar efter, i ditt fall HRAK A-kassa. Du kan nå dem på telefon: 0771-43 50 60.

/Admin

9. Hej. Är Subway restaurangerna i hotell och restaurangs avtalsområde?

10. Hej!

Varför är ni så långsamma med att behandla ärenden och återkopplar aldrig?

• Hej Alva,

Jag antar att du avser att komma i kontakt med HRF, notera att detta endast är en fristående informationsportal, kontaktuppgifter hittar du i spalten till höger eller på hemsidan: hrf.net.

11. Hej!
    Jag ska börjar arbeta på en restaurang i Gävle, och funderar jag att vara med i
    a-kassa, skulle ni kunna skicka en blankett till mig via e-post?
    Tack på för hand!!
    /Liu Müller

Recensera Hotell- och Restaurangfacket

Skriv vad du tycker och tänker om Hotell- och Restaurangfacket eller ställ en fråga om något du undrar över.