Kyrkans Akademikerförbund

kyrkan logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)

www.kyrka.se
Epost: kansli@kyrka.se

Kostnad: 100 kr / mån

Max löneförsäkring: Inget lönetak :-
Kostnad: Ingår

Swedbank: 30 000-250 000 kr
SEB: Bolån & privatlån
Nordea: 30 000-250 000 kr

Kyrkans Akademikerförbund (KyrkA) med drygt 5,000 medlemmar runt om i landet och säte i Stockholm grundades 1954 genom att organisera akademier inom Svenska Kyrkan och slå samman Sveriges Yngre Prästers förbund med Allmänna Svenska Prästföreningen.

Själva begreppet akademiker har flera innebörder, det kan vara en ledamot av en akademi, exempelvis vår egen svenska eminenta som utser Nobelpristagaren i litteratur, och det kan vara en lärare vid högskola eller universitet. Men det kan också vara en yrkesarbetande som genomgått en akademisk utbildning inom det område han verkar, och teologi är en sådan.

För att få gå med i Kyrkans Akademikerförbund ställs inget krav på man skall ha utbildat sig på högskola eller universitet. Bland yrkesgrupperna som finns representerade av fackförbundet finns förutom församlingspedagoger, kyrkoherdar och förskolelärare även organister, trädgårdsingenjörer, kyrkvaktmästare, krematorievakmästare, städare och administrativ personal.

Kyrkans Akademikerförbund är anslutet till Saco och har sin egen webbsida där man enkelt kan ansöka om medlemskap via ett onlineformulär som fylls i och skickas in elektroniskt, eller skrivs ut och skickas per post. Man kan som alternativ välja att samtidigt gå med i Akademiernas a-kassa.

Som medlem i Kyrkans Akademikerförbund får man ett antal förmåner. I försäkringen som gäller vid inkomstbortfall får man en högre ersättning om man skulle börja gå på a-kassa, än om man enbart var försäkrad via a-kassan. Man har via KyrkA rätt till en förmånlig försäkring som dessutom är kostnadsfri de första tre månaderna. Hos SEB har fackförbundet förhandlat medlemslån där medlemmarna kan låna till en marknadsmässigt gynnsammare ränta, och som stöd har man både coachning inför lönesamtal samt möjlighet till juridisk hjälp i de fall detta kan behövas. Exempelvis om arbetsgivare behandlat medlemmen felaktigt och det uppstår en konflikt. Löpande information om förmåner och annan verksamhet inom förbundet förmedlas till samtliga medlemma via tidningen Kyrkfack som kommer ut med fyra nummer varje år.

Bli medlem i kyrkans-akademikerforbund
Fördelar med Kyrkans Akademikerförbund
  • faktaOrganiserar arbetstagare verksamma inom Svenska Kyrkan
  • informationExtra förmånlig inkomstförsäkring utan lönetak!

Alla fackliga tjänster hos Kyrkans Akademikerförbund

Denna lista innehåller samtliga Kyrkans Akademikerförbunds försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , , , , , ,

Är Kyrkans Akademikerförbund fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Kyrkans Akademikerförbund är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , , , , , , ,

Det finns 2 Omdömen om Kyrkans Akademikerförbund

Är Kyrkans Akademikerförbund fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. hejsan,
    vi letar efter ett facklig representation då vi ska börja anställa folk inom kyrkan med yrken som ungdomsledare, städare, kontorist mm
    Skulle jag kunna få mer information om kollektivavtal för oss arbetsgivare?
    mvh Lyra Sema
    Kärlek och Sanning församling

• Hej Lyra,

Rekommenderar dig att ta direktkontakt med Kyrkans Akedemikerförbund via e-post eller telefon om du har specifika frågor eller funderingar i egenskap av arbetsgivare. Kontaktinformationen hittar du högst upp på den här sidan. Information om gällande avtal hittar du här:

Recensera Kyrkans Akademikerförbund

Skriv vad du tycker och tänker om Kyrkans Akademikerförbund eller ställ en fråga om något du undrar över.