Jusek

jusek logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1)

www.jusek.se
Epost: jusek@jusek.se

Kostnad: 130 kr / mån

Max löneförsäkring: 80 000 kr :-
Kostnad: Ingår (+tillägg)

Swedbank: 30 000-250 000 kr
SEB: 20.000–350.000 kr
Nordea: 30 000 -1 000 000 kr

Sedan den 1 Januari 2020 är Jusek en del av nybildade Akavia.

Jusek med huvudkansli i Stockholm och drygt 80,000 medlemmar i är intresseorganisation och ett fackförbund som indelat på 20 sektioner runt om i landet organiserar jurister, system- personal och samhällsvetare samt kommunikatörer och ekonomer. Det ingår i Sveriges akademikers centralorganisation, Saco, tillsammans med 21 andra fackförbund. Jusek och dess ursprung dateras till slutet av 1930-talet, i de organisationer och intresseföreningar för jurister som bildades då. I början på 1940-talet bildades Statsvetenskapliga intresseförbundet, som i mitten på 1950-talet bytte namn till Sveriges Samhällsvetarförbund. När detta 1969 gick samman med Sveriges Juristförbund bildades det som idag är Jusek.

För att bli medlem i förbundet krävs att man har minst 180 högskolepoäng eller 120 poäng i ekonomi, juridik, systemvetenskap, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. För studerande inom något av dessa ämnen finns möjlighet att bli medlem till reducerad kostnad.

Smidigast ansöker man om medlemskap via deras webbsidan samt den blankett som kan skrivas ut och skickas per post eller genom att fylla i formuläret på webbsidan som sedan skickas elektroniskt. Man kan ansöka om medlemskap både till fackförbundet samt arbetslöshetskassan, var för sig eller för att ingå i bägge.

Bland de medlemsförmåner man har i Jusek kan nämnas stöd, rådgivning och service då man söker sitt första jobb som nyutexaminerad, om man söker annan anställning eller vill byta karriär, då man får en chefsposition men också om man önskar starta eget företag. Riskerar man att bli åtalad för tjänstefel erbjuder förbundet rättsskyddsersättning för de medlemmar som arbetar med någon form av myndighetsutövning. För samtliga medlemmar erbjuds förmånliga försäkringar och möjlighet att ansöka om banklån till låg ränta. Via AdLibris nätbokhandel kan man handla litteratur till reducerat pris och i medlemstidningen Jusektidningen får man löpande information om alla förmåner samt övriga nyheter.

Aktuella medlemsavgifter 2019
Medlemskap Anställd
över 18000 kr/mån 251 kr/mån
9000 – 18000 kr/mån 141 kr/mån
under 9000 kr/mån 85 kr/mån
Nyexaminerad 38 kr/mån
Egna företagare 251 kr/mån
Advokat egen firma 141 kr/mån
Student 100 kr/studietiden
Pensionär 265 kr/år

Utöka inkomstförsäkringen med en tilläggsförsäkring

Jusek inkomstförsäkring ingår i alla medlemsavtal för yrkesverksamma och egenföretagare under 65 år. Basförsäkringen täcker löner upp till 80 000 kr/mån i 120 dagar med en kvalifikationstid på 12 månder. Det är även möjligt att förbättra skyddet som denna inkomstförsäkring ger genom att komplettera med endast den ena eller båda tilläggsförsäkringarna. Med tilläggsförsäkring tid förlängs ersättningstiden med ytterligare 180 dagar för 35-218 kr/mån och med det utökade tillägget för löneförsäkringen höjs lönetaket med 20.000-60.000 kr upp till maximalt 140 000 kr/mån för 60-145 kr/mån. Dessa premier tillkommer utöver den ordinarie medlemsavgiften och kan endast tecknas till och med utgången av det kalenderår du fyller 60 år.

Typ Lönetak Utbet. Kval.tid Kostnad
Bas 80 000 kr 120 dagar 12 mån Ingår
Tid 80 000 kr 300 dagar 18 mån 35-218 kr/mån
Lön 100 000-140 000 kr 120 dagar 18 mån
(till 30-04-2019)
60-145 kr/mån

Informationsfilmer från Jusek

Nedan hittar du ett antal videofilmer med ytterligare information och fakta om fackförbundet Jusek.

Bli medlem i jusek
Fördelar med Jusek
  • faktaLedande fackförbund för ett antal utvalda akademikergrupper
  • informationInkomstförsäkring ingår i medlemskapet!

Alla fackliga tjänster hos Jusek

Denna lista innehåller samtliga Juseks försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , ,

Är Jusek fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Jusek är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , , , , , , , , ,

Recensera Jusek

Skriv vad du tycker och tänker om Jusek eller ställ en fråga om något du undrar över.