Ledarna

Max löneförsäkring: 80 000 kr :-
Kostnad: Ingår

SEB: 20.000–350.000 kr / bolån

Ledarna, som tidigare hette Sveriges Arbetsledareförbund (SALF), är en arbetstagarorganisation med cirka 90,000 medlemmar vilken verkar för chefer och ledare inom svenskt näringsliv. Med säte i Stockholm grundades organisationen ursprungligen av chefer för chefer 1905, till en början under namnet Norrköpings Verkmästareförening. När många orts- och yrkesvisa föreningar för arbetsledare anslöt bytte man namn till Sveriges Arbetsledarförbund i mitten på 1920-talet. Ytterligare föreningar har genom åren anslutit, från vitt skilda branscher, och 1994 bytte man namn till det nuvarande, Ledarna.

För att gå med i Ledarna skall man arbeta som chef, oavsett nivå eller bransch och vare sig man arbetar i den privata eller offentliga sektorn. Som exempel på anslutna och inom vilka områden de är verksamma kan nämnas sjöbefäl, regissörer, ledare inom kriminalvården, brandbefäl samt ledare inom vård och omsorg. Ledarna är en partipolitiskt obunden organisation men ingår i PTK, en samverkansorganisation för fackförbund som organiserar tjänstemän inom den privata sektorn. I PTK förhandlas bland annat pensioner, försäkringar, arbetsmiljöfrågor samt anställningsavtal.

På www.ledarna.se kan man ansöka om medlemskap till fackförbundet och arbetslöshetskassan samt hitta information inom diverse ämnen som berör både anställning och ledarskap. I rollen som chef är man i en annan position än en vanlig anställd och det ingår åtaganden som kräver fördjupad kunskap. Exempelvis är man involverad i löneförhandlingar och befordran. Hemsidan innehåller en hel del guider som informerar om bland annat uppsägning, utvecklingssamtal, lönesamtal, anställningsintervju och personlig utveckling.

Bland de förmåner man får som medlem ingår chefsrådgivning, vilken kan vara till nytta vid just löneförhandlingar, en inkomstförsäkring med obligatorisk basförsäkring som kan utökas mot en månatlig tilläggskostnad, chefskurser där man kan utbilda sig i ledarskap, förhandling och delta i en rad andra kompetenshöjande aktiviteter, samt ett chefsnätverk där man kan jämföra löner och höja kunskapen om andra förhållanden som gäller ens egen position inom organisationen på det företag där man är anställd.

Informationsfilmer från Ledarna

Nedan hittar du ett antal videofilmer med ytterligare information och fakta om fackförbundet Ledarna.

Bli medlem i ledarna
Fördelar med Ledarna
  • faktaSveriges främsta fack för personer med ledarposition
  • informationHjälper dig utveckla ditt ledarskap!

Alla fackliga tjänster hos Ledarna

Denna lista innehåller samtliga Ledarnas försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , , , ,

Är Ledarna fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Ledarna är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , ,

, , , , , ,

Det finns 2 Omdömen om Ledarna

Är Ledarna fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. För ett antal år sedan fanns det möjlighet att semestra på rabatterade semestervåningar i Italien på Riva del Sole och La Serra. Finns den möjligheten kvar för även en pensionerad medlem?
    Det vore skönt med lite värme nu på vintern!

M.v.h. Karl Kristensen m. maka.

• Hej Karl,

Vi får be dig vända dig direkt till Ledarna för svar på denna fråga, men vi håller tummarna för er att ni skall kunna få åka ner till värmen och njuta!

/Admin

Recensera Ledarna

Skriv vad du tycker och tänker om Ledarna eller ställ en fråga om något du undrar över.