Teaterförbundet

Swedbank: max 200 000 kr
SEB: max 350 000 kr
Nordea: max 200 000 kr

Teaterförbundet, ett partipolitiskt obundet förbund med säte i Stockholm grundades redan 1894 och ingår i huvudorganisationen TCO samt PTK, OFR, KLYS och Kulturskaparna. Fackförbundet har cirka 8,000 medlemmar verksamma som artister, upphovsmän, studenter inom scen och film, teknisk personal samt administratörer inom både teater, film, radio, teve och bio. Både egenföretagare och löntagare är organiserade inom förbundet.

Huvuduppgiften är att forma kollektivavtal som skall försäkra att medlemmarna får så bra anställningsvillkor och löner som möjligt men Teaterförbundet bevakar även ersättningsrätt då inspelningar i filmer, TV-program, på skivor mm används i sammanhang annat än den ursprungliga, så kallade upphovsrättsliga frågor.

Teaterförbundet består av en förbundsstyrelse, ett 30-tal lokalavdelningar samt femton yrkesavdelningar. Medlemmarna är anslutna till både en lokalavdelning samt en yrkesavdelning. Lokalavdelningarna har sina kanslin i lokala teatrar eller andra inrättningar för scenkonst. I Stockholm ligger ett kansli exempelvis på Kungliga Operan, i Göteborg ligger ett på Göteborgs Stadsteater och i Malmö på Malmö Stadsteater. Yrkesavdelningarna är uppdelade i Artister, Dans, Pedagoger inom Drama/Teater, Filmavdelningen, Tekniker, Skådespelare, Sångar, Administratörer/Informatörer/Producenter, Musikalartister, Scenografer och Kostymtecknare, Ljus/Ljud/Mask, Dramaturgiavdelningen, Biografpersonal, Sveriges Filmregissörer samt Svenska Regissörsföreningen-Teater.

På hemsidan  har man information angående kollektivavtal, respektive yrkesavdelning samt medlemskap där det för vissa yrkesgrupper finns möjlighet till dubbelanslutning.

• Artister, regissörer, scenografer, koreografer, skådespelar samt sångare vilka även arbetar ed någon form av utbildning kan vara anslutna till både Teaterförbundet och Lärarförbundet.
  • Fackförbundet Vision vars verksamhet är inom landsting, kommun och kyrka har en överrenskommelse med Teaterförbundet om dubbelanslutning. Det kan exempelvis vara för teaterchef som är anställd av kommunen.
  • Journalistförbundet och Unionen har även de avtal med Teaterförbundet om dubbelanslutning i de fall där en anställning anses ligga under dubbla verksamhetsområden.

Medlemsavgiften till förbundet är baserad på årsinkomst. För studenter, egenföretagare, biografanställda och passiva medlemmar gäller särskilda avgifter. Som medlem kan man ta del av en rad förmåner, exempelvis:

•  Danspass ger koreografer och dansare skydd och fackliga rättigheter utanför landet de är bosatta i
  • Man kan ta del av Artistkatalogen, en gratis artistdatabas där man kan söka utövande konstnärer och upphovsmän
  • Faktureringsservice då arbetsgivare vill att medlemmen skall fakturera, där Teaterförbundet går in som mellanhand så att man inte behöver starta företag
  • Förhandlingstjänst då man inte vill eller har möjlighet att anlita en agent om man skall förhandla kontrakt
  • Automatiskt medlemskap i Tromb, en förhandlingsservice för upphovsmän som ger rådgivning angående rätt upphovsrättslig ersättning
  • Förmånliga medlemsförsäkringar hos Folksam och Förenade Liv
  • Kostnadsfri rådgivning på telefon eller mejl av jourhavande ombudsman
  • Rabatter på teatrar
  • Förmånliga medlemslån på SEB, Swedbank eller Nordea
  • Tidningen Scen och Film med facklig information, yrkesreportage och debattartiklar

Bli medlem i teaterforbundet
Fördelar med Teaterförbundet
  • faktaFör dig som älskar scenen
  • informationSveriges mest engagerade skådespelarförbund

Alla fackliga tjänster hos Teaterförbundet

Denna lista innehåller samtliga Teaterförbundets försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

, , , ,

Är Teaterförbundet fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Teaterförbundet är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det finns 2 Omdömen om Teaterförbundet

Är Teaterförbundet fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Hej.

Jag har bytt jobb och undrar om jag ska gå med i Teaterförbundet igen då jag tidigare varit medlem men är osäker på om jag ska göra det då det sist jag var med och hamnade mellan jobb visade sig att det inte gick att få en inkomstförsäkran i förbindelse med a-kassan knuten till Teaterförbundet.

Är det så fortfarande och om så, var kan jag då gå med för att garanterat få en inkomstförsäkring i mitt medlemskap?

mvh
    Christoph

• Hej Christoph!

Vilka eller vilket fack du kan och skall gå med i styrs i första hand av ditt nuvarande yrke. Nu vet jag inte vilken yrkesgrupp du tillhör, men gissar att det är kopplat till scen, film och teater. Om så är fallet är det Teaterförbundet det förbund du kan vara med i.

Som du redan har upptäckt inkluderar detta medlemskap ingen inkomstförsäkring, gissningsvis beror det på att man anser att den yrkeskategori man organiserar löper allt för stor risk för arbetslöshet och att man därför ej anser det vara möjligt att erbjuda en sådan försäkring. Detta är endast spekulationer från min sida, men det finns andra fackförbund exempelvis Byggnadsarbetarförbundet och Musikerförbundet som inte heller erbjuder sina medlemmar inkomstförsäkring pga. att det kostar för mycket.

Med det sagt, om det nu råkar vara så att du är lärare kan du ha dubbla medlemskap och vara med i både Lärarförbundet och Teaterförbundet samtidigt, i detta fall kommer du att omfattas av Lärarförbundets inkomstförsäkring. Möjlighet finns även till dubbelanslutning hos Unionen och Vision, i dessa fall tillämpas dock särskilda villkor för dubbelanslutna.

Ett annat alternativ är att teckna en privat försäkring genom Accept.

Hoppas att du hittar en lösning som funkar för dig, lycka till!

Hälsningar

Recensera Teaterförbundet

Skriv vad du tycker och tänker om Teaterförbundet eller ställ en fråga om något du undrar över.