Tull-Kust

Kostnad: 145 kr/mån

Kostnad: Ingår

SEB: 20.000–350.000 kr

Fackförbundet Tull-Kust med drygt 4,000 medlemmar grundades 1899 Sveriges Tullvaktbetjentes Förening ingår idag i centralorganisationen TCO. Förbundet, med säte i Stockholm, verkar för de tjänstemän som är anställda vid tullverket och inom landets kustbevakning.

Tull-Kust är organiserade via kongressen som sammanträder vart fjärde år där utvalda ombud, ledamöter, revisorer samt valberedning utser en förbundsstyrelse. Enskilda medlemmar, klubbar och avdelningar har rätt att lämna in motioner. I kongressen dras riktlinjer för hur Tull-Kust skall driva sin verksamhet de nästkommande åren, man fastställer budget och medlemsavgift. Vidare är förbundet organiserat i ett förbundsråd med förgrening till ett tullråd samt ett kustråd. Under dessa verkar lokalavdelningarna med förgrening till sektioner samt lokalavdelningar.

På hemsidan kan man ladda ner blankett där man ansöker om medlemskap till förbundet och/eller arbetslöshetskassan. Medlemsavgiften till förbundet är indelad i tre klasser med studerande och arbetslösa som betalar en lägre avgift om 100 kr/mån. En klass och avgift 240 kr/mån för de som har en månadsinkomst under 30,999 kronor, samt en klass och en högre avgift 342 kr/mån för de som har en månadsinkomst på minst 31,000 kronor.  Nyanslutna medlemmar får 3 månader gratis sedan betalar de halv avgift efterföljande 9 månader under det första året som ansluten.

Som medlem kan man teckna förmånliga bo- och medlemslån hos SEB. Dessutom ges man rabatt på resor med Birka Cruises och Viking Line. I tidningen På Gränsen som utges fyra gånger varje år och skickas till samtliga medlemmar ges information om pågående avtalsförhandlingar, artiklar om utvecklingen inom tull och kustbevakning, samt reportage om utvalda medlemmar och deras arbetsförhållanden.

Bli medlem i tull-kust
Fördelar med Tull-Kust
  • faktaNya medlemmar betalar halva månadsavgifter första året

Alla fackliga tjänster hos Tull-Kust

Denna lista innehåller samtliga Tull-Kusts försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, , , ,

Är Tull-Kust fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Tull-Kust är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

Recensera Tull-Kust

Skriv vad du tycker och tänker om Tull-Kust eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2024