Svenska Transportarbetareförbundet

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 3,25 out of 5)

www.transport.se
Telefon: 010 - 480 30 00
Epost: transport.fk@transport.se

Medlemsavgift: ca 101- 571 kr

Namn: Transportarbetarnas
Kostnad: 120 kr/mån

Max löneförsäkring: Ingen gräns :-

Swedbank: 30 000-300 000 kr
Nordea: 30 000-300 000 kr

Svenska Transportarbetareförbundet, i dagligtal kallat Transport, grundades 1897 och har drygt 60,000 medlemmar. Det är ett av de 15 fackförbund som ingår i Landsorganisationen i Sverige (LO) och har därmed ett nära samarbete med Socialdemokratiska partiet.

Med huvudkontor i Stockholm och ett trettiotal lokalkontor runtom i landet har Transport sina medlemmar i främst Åkerier och landtransporter, Taxi och hyrverk, Bevaknings- och säkerhetsföretag, Biluthyrningsföretag,

Beställningsbussföretag, Bilbärgningsföretag, Expressfirmor, Godsterminaler, Gummiverkstäder, Jourläkarbilar, Schaktföretag, Reklamdistributionsföretag, Garagehallar, Tvätthallar, Budbilar, Petroleumbranschen, Renhållningsföretag, Saneringsföretag,

Grävmaskinföretag, Speditionsfirmor, Stuverier, Hamnbolag, Tidningsdistribution.

Transport har ett nära samarbete med en rad internationella organisationer. Med Nordiska Transportarbetarefederationen(NTF), Service- och Tjänsteförbundens Union i Norden (SUN), Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), Union network (UNI) och Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) arbetar man bland annat med FoC-kampanjen där syftet är en reglering av löner och anställningsvillkor på bekvämlighetsflaggade fartyg.

Medlemskap till Transport söker man smidigast via deras webbsida där ett webbaserat formulär fylls i och skickas in elektroniskt. Man kan ansöka om anslutning både till fackförbund och arbetslöshetskassa. Månadsavgiften är baserad på inkomst.

Som medlem har man en rad förmåner att dra nytta av både på jobb och fritid.

• Vid eventuell konflikt med arbetsgivaren har man möjlighet till rättshjälp och juridisk rådgivning
  • Uppstår frågeställningar rörande lön, sjuklön, semester, arbetstid, ersättningar, avtal och annat finns handläggare tillgängliga för rådgivning
  • Konfliktersättning vid strejk vilket innebär att man får betalt om arbetsplatsen skulle tas ut i strejk
  • Kompetensutveckling genom kurser och seminarier
  • Möjlighet att teckna förmånliga medlemsförsäkringar. Inkomstförsäkring, reseförsäkring och hemförsäkring
  • Förmånliga medlemslån till lägre ränta hos Swedbank eller Nordea
  • Billigare el genom kollektivavtal
  • Möjlighet att hyra föreningens stugor

11 gånger om året skickas medlemstidningen Transportarbetaren ut till samtliga medlemmar där de kan ta del av reportage och information angående det fackliga arbetet samt få löpande erbjudanden.

Bli medlem i transportfacket
Fördelar med Svenska Transportarbetareförbundet
  • faktaFavoriten bland anställda inom transportyrket
  • informationSkulle en strejk utbryta kommer du bli ersatt av transportfacket

Alla fackliga tjänster hos Svenska Transportarbetareförbundet

Denna lista innehåller samtliga Svenska Transportarbetareförbundets försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , , , , , , , ,

Är Svenska Transportarbetareförbundet fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Svenska Transportarbetareförbundet är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , , , ,

Det finns 12 Omdömen om Svenska Transportarbetareförbundet

Är Svenska Transportarbetareförbundet fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Har arbetat 10 år i företaget, är 64 år gammal, har över 20 års erfarenhet i yrket.

Vad skall jag ha för månadslön?

2. Hej

Hur mycket man ska man betala per månad till fack och A-kassan om jag tjänar 20000 kr /mån?

MVH
    MOjgan

• Hej Mojgan,

Exakt vad kostnaden blir för dig kan jag inte svara på eftersom det delvis beror på var i landet du bor samt om du tjänar under 20 000 kr eller strax över. Men uppskattningsvis kommer medlemsavgiften att kosta:

Förbundsavgift: 319-349 kr/mån
      Avdelningsavgift: 60-140 kr/mån
      A-kassa: 120 kr/mån
      _________________________________
      Totalt: 499-609 kr/mån

Exakta kostnadsuppgifter kan du få fram genom att besöka Transports hemsida och välja ”Din avdelning” i huvudmenyn.

/Admin

3. Hej! Vill ge en stor eloge till Eva-Lotta och Karin för deras helt underbara hjälp och stöd i min mer eller mindre störda resa och behandling som före detta medlem i den helt hjärtlösa avdelningen if-metall! Som sagt så fick jag tillbaka min fasta tro på fackföreningens solidaritet & mänsklighet när jag nu går från något som tappat fotfästet och den röda tråden och som det verkar med sina 350,000 medlemmar endast tittar på kronor och glömt att det är människor/medlemmar som med sina medlemsavgifter som gör if-metall till den stora avdelning den idag är! så ett tips till kontaktombud mm på if-metall glöm inte att ni är där för att vi medlemmar valt er, att hjälpa oss när vi som mest behöver det!!! om ni behöver uppdatera vad ni är satta att göra eller glömt eran roll ,kan ni besöka Transportarbetarförbundet och få hjälp hur man bemöter medlemmar på ett värdigt och hjärta ! så åter igen många kramar till Eva-Lotta&karin på transport-avd. MVH Tony Post

4. Hej!

Jag undrar om detta fackförbund är för en lagerarbetare inom frukt och grönsaker?
    Mvh Kevin Andersson

• Hej Kevin, beror lite på hur dina arbetsuppgifter ser ut. Eventuellt kan Livsmedelsarbetareförbundet även vara ett alternativ.

/Admin

5. Hej. Kan det vara rätt att jag på min lönespec har 9 betalda semester dagar. Tog ut 4 av dom vid jul. Fick ett avdrag på månadslönen med ca 910:-/dag och semester ersättningen är 56:-/dag. Löner kontoret hävdar att jag bara arbetade 18% när den lönen beräknades men jag har nu gått upp till att arbeta 76%. Då blir avdraget baserat på 76% å ersättningen på 18%. I min värd är alltid en betald semesterdag likvärdig en arbetad dag och en liten del extra. Mängden betalda semesterdagar beräknas på inarbetad tid. Har jag helt fel? Det låter ju inte klokt. Hade jag vetat hade jag aldrig tagit ut semester som bara betalar 56:-/ dag.
    Tacksam för svar.

• Hej Pernilla, vänligen kontakta ett fackombud, din lokala avdelning eller kontakta Transport på direkten 010-480 30 00 öppettider för telefonsupporten är måndag-fredag 08.00–18.00.

Hälsningar

6. Hej. Jag arbetar som taxi-chaffis.
    Jag är kritisk till vårt avtal.Då vi tvingas till att arbeta mycket flera timmar för att överleva,slavarbete för en lön som är undermålig.

Varför får vi inte eran hjälp. Är medlem men tror jag måste gå ur,har inte råd att vara med lönen räcker inte.
    18000 minus skatt vem klarar sig på det idag.

Jobbar 45-50 Timmar i veckan.Chefen tycker jag skall ta några extrapass istället för att klaga, jag är 59 år orkar inte detta.

Med vänlig hälsning U.

7. Hejsan, jag vill bara vara med i A-kassan kan man det, kan ni skicka blanketter? mvh Eddie

• Hej Eddie, här du kan ansluta dig till Transport arbetslöshetskassa. Om du redan är fackmedlem måste kontakta Transport medlemstelefon via 010-480 30 00 för begära utträde.

Recensera Svenska Transportarbetareförbundet

Skriv vad du tycker och tänker om Svenska Transportarbetareförbundet eller ställ en fråga om något du undrar över.