SLFF Svensk Lokförarförening

Medlemsavgift: 170kr/mån

Detta förbund avvecklades 2019. Svensk Lokförarförening SLFF var en partipolitisk och religiöst fristående fackförening för alla lokförare. Numera lever den endast kvar som en intresseorganisation utan ambition att kunna påverka situationen för yrkesverksamma lokförare. Svensk Lokförarförening har till ändamål att samla alla lokförare i en gemensam organisation. Föreningen är helt fristående från fackliga centralorganisationer som LO, TCO och SACO.

Föreningen samlar allt fler medlemmar bland de totalt ca 3500 lokförare som finns i Sverige, och kan idag erbjuda sina medlemmar ett fullgott försäkringsskydd, juridisk hjälp och stor facklig kunskap. SLFF erbjuder låga avgifter på medlemskapet och stor valfrihet på a-kassa och försäkringar.

Svensk Lokförarförening är en förening som styrs av sina medlemmar. Organisationen är Sveriges enda renodlade lokförarförening – vald, styrd och ledd av aktiva lokförare. Aktiv medlem kan den bli som är aktiv lokförare. Lokförare under utbildning eller personal inom närstående verksamhetsområden kan bli stödmedlemmar.

Svensk Lokförarförening erbjuder ingen egen inkomstförsäkring, men i samarbete med Accept eller JobbGarant kan inkomstförsäkring tecknas separat. Som medlem i SLFF får du tillgång till gruppförsäkring via Länsförsäkringar. Gruppförsäkringen innehåller livförsäkring, sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring som alla kan tecknas var för sig, samt barnförsäkring som kan tecknas i kombination med någon av de övriga försäkringarna.

Medlemmar i Svensk Lokförarförening har ett stort stöd från valda ombud. På SLFF’s webbplats finns information som kan vara till nytta för dig som medlem.

Ofta hävdas de stora fackens fördelar och styrka som argument för medlemskap. Paradoxen är att det stora facket, med många yrkeskategorier, för med sig nackdelar och svårigheter att driva lokförarspecifika frågor. Även om mangrann uppslutning råder, de lokala klubbarna är aktiva och engagemanget stort så utgör organisationernas uppbyggnad ett omedelbart hinder för att de viktiga lokförarfrågorna skall nå godtagbara lösningar.

Välkommen som medlem i SLFF, den enda organisationen som helt utgår från lokförarnas krav, formade utifrån lokförarnas problem och lokförarnas vardag.

Bli medlem i slff
Fördelar med SLFF Svensk Lokförarförening
  • faktaVälkomnar svenska lokförare

Alla fackliga tjänster hos SLFF Svensk Lokförarförening

Denna lista innehåller samtliga SLFF Svensk Lokförarförenings försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

Är SLFF Svensk Lokförarförening fackförbund är ett bra alternativ för dig?

SLFF Svensk Lokförarförening är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

Recensera SLFF Svensk Lokförarförening

Skriv vad du tycker och tänker om SLFF Svensk Lokförarförening eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2024