Bli medlem i facket

En majoritet av alla yrkesaktiva svenskar är medlemmar i facket. Som fackmedlem kan du känna dig trygg på arbetet samtidigt som du får chans att påverka dina arbetsförhållanden. Blir du medlem i facket blir du samtidigt del av Sveriges kanske mest inflytelserika grupperingar. De största fackförbunden i Sverige idag är Kommunal och Unionen vilka båda har ungefär en halvmiljon medlemmar vardera.  Därutöver finns det en mängd andra mindre organisationer som tar tillvara olika särintressen hos specifika yrkesgrupper.

Genom ditt medlemskap bidrar du till en rättvisare arbetsplats. Hur mycket makt facket har beror nämligen i slutändan på hur många medlemmar de lyckas samla ihop. Är medlemsantalet högt är möjligheter stora för den enskilda individen att påverka orättvisor på arbetet.

Hur blir man medlem?

Att bli fackmedlem är inte svårt och tar ofta bara några minuter. Först behöver du välja ett fack som passar dig. Sedan fyller du i dina personuppgifter på fackets hemsida. Därefter kan du räkna med att bli kontaktad av fackförbundet antingen per telefon eller genom hemskickat välkomstpaket via posten.

Tänk på att du inte alltid automatiskt blir medlem i fackförbundets a-kassa och att du i vissa fall måste upprätta ytterligare ett medlemskap för att du skall ha rätt till arbetslöshetsersättning och eventuell inkomstförsäkring.

Avsluta tidigare medlemskap

Om du redan är medlem i ett fackförbund men vill byta måste du först begära utträde ur detta. Det kan ta allt mellan 1-4 månader för dig att säga upp ditt nuvarande medlemskap. Utträde måste alltid göras skriftligt och du bör kontrollera med ditt nuvarande fackförbund vilka övriga villkor som gäller när du vill gå ur facket.