Inkomstförsäkring - tillskott till a-kassan!

En av marknadens bästa inkomstförsäkringar ingår i ditt medlemskap i fackförbundet Unionen.

Du försäkrar din inkomst över taket i a-kassan

Unionens  inkomstförsäkring  gör att du kan försäkra inkomst upp till 60 000 kr i månaden.

Du kan få ersättning från inkomstförsäkringen - eller löneförsäkring som en del kallar den - i upp till 150 ersättningsdagar, ungefär sju månader. Din ersättning gör att du tillsammans med ersättningen från  a-kassan  i normalfallet får ut 70-80 % av din tidigare inkomst. (Skattesatsen i din hemkommun och jobbskatteavdrag påverkar)

Med inkomstförsäkringens tilläggs­försäkring kan du mot en premie få extra ersättnings­dagar och försäkra inkomster mellan 60 000 -150 000 kr/mån.

Ingår i ditt medlemskap.

Inkomstförsäkringen omfattar dig som:

• är  yrkesverksam  medlem i Unionen eller egenföretagarmedlem
  • också är med i svensk a-kassa
  • ännu inte har fyllt 66 år

Ansök om medlemskap nu!

A-kassa och inkomstförsäkring – så funkar det

Skulle du bli av med jobbet är det viktigt att ha din inkomst försäkrad genom ett medlemskap i en svensk a-kassa. Då kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 26 400 kr/mån under de 100 första ersättningsdagarna och 22 000 kr/mån från dag 101. (80 % av a-kassans ersättningstak).

akassa

Trygghet med inkomstförsäkring

Det innebär att om du enbart är medlem i en a-kassa är inkomster över a-kassans ersättningstak pengar som du går miste om vid arbetslöshet.
Det är här vår  inkomstförsäkring  kan göra skillnad.

akassa och inkomstförsäkring

Ännu mer trygghet med tilläggsförsäkringen

Du kan - utöver den  inkomstförsäkring  som ingår utan kostnad i medlemskapet - välja att teckna en tilläggsförsäkring för 50 kr/mån som gör att du kan få ersättning i upp till 200 dagar, ca 9 mån.

Tjänar du över 60 000 kr/mån betalar du 125 kr/mån för tilläggsförsäkringen och försäkrar då din inkomst upp till 150 000 kr/mån och får också rätt till ersättning i upp till 200 dagar.

Grafik a-kassa inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ersättning

Här har vi samlat villkor och all annan information om Unionens inkomstförsäkring .

Du får många fördelar som medlem i fackförbundet Unionen

1. En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

Från  A-kassan  kan du inte få mer 26 400 kr/mån innan skatt. Med Unionens inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan få behålla upp till 70-80 % av din tidigare inkomst upp till 60 000kr/mån.

2. Rådgivning, rätts- och förhandlingshjälp

Ibland kör det ihop sig. Ibland kommer man inte överens. Ibland hopar sig molnen vid horisonten. Men det är lugnt - som medlem får du råd och stöd när det uppstår problem och tvister på arbetsplatsen.

3. Hjälp vid löne- och utvecklingssamtal

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för  lönesamtal  och  utvecklingssamtal . Lönesamtalet är årets viktigaste möte för dig och din lön. Med hjälp av vår  lönestatistik  och lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav. Utvecklingssamtal , som du bör ha en gång om året, är till för att utveckla dig som medarbetare och företaget som helhet. Att komma väl förberedd till dessa samtal är minst lika viktigt som inför lönesamtalet. Självklart hjälper vi dig med det också!

Bli medlem, ansök nu!

Inkomstförsäkring kompletterar a-kassan

Försäkra din lön eller försäkra din inkomst?

Vi på Unionen får ofta frågan om man kan försäkra sin lön. Då svarar vi att inkomstförsäkringen som ingår i medlemskapet försäkrar din inkomst. Inkomst och lön är nämligen inte samma sak. Lön är den ersättning man har kommit överens om för utfört arbete. Det är till exempel 33 000 kronor i månaden eller 140 kronor i timmen. Inkomst innefattar betydligt mer än lön. Som inkomst kan även ersättningar från försäkringskassa, pensioner, kapitalinkomster, studiebidrag, barnbidrag med mera räknas.
Inkomsten redovisas som årsinkomst. Lönen påverkas inte av frånvaro, deltidsarbete eller övertid. Det gör däremot inkomsten. Du har samma lön även om du är sjukfrånvarande, inkomsten blir däremot mindre än den skulle ha blivit om du inte hade varit sjuk. Vid arbetslöshet är det  a-kassan  som fastställer vilken snittinkomst du har haft innan du blir arbetslös.

Frågor och svar

Vi svarar gärna på dina frågor. Här är några av de vanligaste.

Kom ihåg a-kassan!

Ditt medlemskap i Unionen innebär inte att du per automatik också är medlem i  a-kassan . Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är två olika organisationer och du väljer själv om du vill gå med i en a-kassa eller inte.

A-kassa är däremot något som vi på Unionen rekommenderar, för din trygghets skull, men också för att medlemskap i en svensk a-kassa krävs för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen om du skulle bli arbetslös.

För din skull. Och alla andras.

Som medlem får du personliga tjänster och förmåner du själv har nytta av och som hjälper dig förbättra lönen, kompetensen, arbetsmiljön och allt annat på jobbet.

Samtidigt bidrar du och över 700 000 andra till styrkan som gör att vi tillsammans kan driva på för ett tryggt, utvecklande och hållbart arbetsliv för alla. På varje arbetsplats och i hela det privata arbetslivet.