Gå till Innehållet

Vill du avsluta ditt medlemskap?

Vi hoppas att du har varit nöjd med ditt medlemskap hos oss. Vill du gå ur Akavia eller byta till ett annat fackförbund hittar du information om hur du säger upp ditt medlemskap här.

Viktigt att veta

• Du förlorar tillgång till inkomstförsäkringen. Den kompletterar a-kassan och försäkrar 80 procent av din inkomst upp till ett tak på 100 000 kronor i 120 dagar om du blir arbetslös. Om du har tilläggsförsäkringar kan du få högre ersättning ännu längre än så.
  • De försäkringar du kan teckna som medlem genom Akavias gruppavtal ger dig bättre villkor och pri, vilket gör att du rent ekonomiskt tjänar på att vara medlem jämfört med att teckna motsvarande försäkringar på egen hand.
  • Du kan vara medlem i Akavia genom hela yrkeslivet – oavsett om du jobbar privat, kommunalt eller statligt. Det innebär att du inte behöver byta förbund om du byter sektor.
  • Du kan fortsätta vara medlem i Akavia som chef och egenföretagare. Bland annat får du tillgång till exklusiva förmåner och rådgivning som är anpassad utifrån din situation som chef eller egen företagare.
  • Du förlorar tillgång till rådgivning, förhandlingshjälp och rättshjälp från våra erfarna förhandlare/rådgivare. Som medlem kan du alltid få råd och stöd i frågor om allt som rör ditt arbetsliv – till exempel lön, semester, övertidsersättning, anställnings- och kollektivavtal, arbetsmiljö, uppsägning och varsel.

Så avslutar du ditt medlemskap i Akavia

Kontakta medlemsservice på 010-303 75 00 så hjälper vi dig.

Våra öppettider är vardagar mellan 09.00–17.00. De flesta samtal besvaras inom 120 sekunder, med reservation för att svarstiden kan vara något längre under högtider.