Hoppa till huvudinnehåll SRAT Logga in Bli medlem

Avsluta medlemskapet

Funderar du på att avsluta ditt medlemskap hos SRAT och din förening? Tänk på att du förlorar många bra förmåner som du har i ditt medlemskap.

1. Du går ur din förening

Din förening jobbar aktivt med, bevakar och driver frågor om yrket och branschen.

2. Inget arbetsrättsligt stöd

Du har rätt till stöd i frågor som gäller din anställning och lön. Du har en personlig förhandlare som kan din bransch och yrke, som du kan kontakta om du behöver råd eller har fått problem på din arbetsplats.

3. Ditt trygghetspaket upphör

Genom medlemskapet i SRAT får du som yrkesverksam ett unikt trygghetspaket. Det består av inkomstförsäkring och sjukförsäkring med hälsoombud. Studenter har kostnadsfri sjukkapitalförsäkring under studietiden.
Om du avslutar ditt medlemskap så avslutas också dessa försäkringar och de eventuella gruppförsäkringar du har tecknat till förmånligt pris, övergår till ordinarie pris.

Går du i pension?

Du vet väl om att du till en mycket låg avgift kan vara kvar som pensionärsmedlem och behålla dina förmånliga grupplivförsäkringar som du tecknat via Folksam? Liv- och olycksfallsförsäkringen övergår automatiskt till en seniorförsäkring när du fyllt 67 år.

Vill du veta mer?

Vi vill gärna ge dig ett bra beslutsunderlag - ring oss på 08-442 44 60 så berättar vi mer.

Utträdesansökan

Om du har tillräcklig information inför steget att begära utträde kan du enklast skicka ett e-postmeddelande till oss på kansli@srat.se.

Ange följande uppgifter:

• Namn
  • Person-/medlemsnummer
  • Utträdesorsak
  • Uppsägningstid

Enligt förbundets stadgar tillämpar vi en kalendermånads uppsägningstid, vilket innebär att om din ansökan exempelvis kommer in den 15 september så beviljas utträdet den 31 oktober.

Avsluta ditt medlemskap i Akademikernas a-kassa