Medlemskap i fackförbund ger tyggare anställning vid sommarjobb

Under sommaren är det många studenter som tar paus från sina studier och sommarjobbar för att tjäna extra pengar inför hösten. Även om merparten av alla sommarjobb är reglerade arbeten med schysta villkor, råkar tyvärr allt för många ut för dåliga arbetsplatser varje år. Ett medlemskap hos ett fackförbund kostar inte många hundra kronor att teckna och denna kostnad betalar sig snabbt om du har oturen att hamna på fel företag.sommararbete

Det är aldrig för sent att bli medlem i facket men det finns ingen anledning att vänta tills det krisar. Genom att gå med i facket redan som student under första sommarjobbet kan du njuta av upplevelsen utan att behöva oroa dig för att fall offer för oseriösa arbetsgivare. Tyvärr är det många som får denna lärdom den hårda vägen, först efter de att dem utnyttjats på arbetsplatsen. Som facklig medlem har du tillgång till rådgivning, lönestatistik, a-kassa, lagar och avtal samt information om vilka krav du kan ställa på exempelvis din arbetsmiljö. Fackförbund kan även hjälp till vid trakasserier och mobbning.

Med facket i ryggen har du någon utomstående att vända dig till med dina förfrågningar och slipper oroa dig för att gå miste om dina rättigheter som arbetstagare.

student

Hög tid att söka sommarjobb 2013

För skolungdomar och studenter är det dags att ta sig samman och på allvar börja söka jobb, om man inte redan lyckats säkra ett sommarjobb 2012. Vanligtvis brukar kommuner erbjuda ett antal praktikplatser. För att vara aktuell för dessa platser måste du se till att söka omgående, sista ansökningsdatum är nämligen nu i dagarna. För studenter som ännu inte lyckats lägga vantarna på något jobb, kan bemanningsföretag vara ett alternativ. Via ett bemanningsföretag kan du få en tidsbestämd anställning inom de flesta arbetsmarknadsområden. Något som man alltid bör vara vaksam över när man söker sommaranställning är att arbetsvillkoren efterlever alla lagar och regel. Fackets inställning till bemanningsföretag är kluven och om du känner dig osäker på vad som gäller eller behöver hjälp i något ärende kan du alltid höra av dig till den till någon fackförbund. de kan hjälpa dig att driva ärendet vidare om de skulle behövas. Kolla in vår lista över fackliga organisationer i Sverige.

Det finns 2 Omdömen om Medlemskap i fackförbund ger tyggare anställning vid sommarjobb

Är Medlemskap i fackförbund ger tyggare anställning vid sommarjobb fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Hej,
    jag undrar om följande :
    Om man avbröt skolan , jobbar ibland ( olika jobb) dvs nån dag per månad max 5 dagar,inte anmäld som arbetssökande, inte har någon yrkesutbildning och inga planer vilket yrke man vill ha… finns det ett fack som den personen kan gå med i ?
    Det är en pojke ,21 år som avbröt allt när flickvännen blev gravid. Allt gick som det gick…dvs inte som önskat. Lovade jobb uteblev,orken att gå till skolan igen fanns inte,mamman dog…. inte särskild lottat den killen.
    Vill hjälpa honom att få grepp i livet igen så, vill ni vara så snäll och svara . Tack i förhand . Mvh Solveig

• Hej Solveig,

Låter som en besvärlig sits. Kan inte tyvärr inte ge förslag på något fackförbund som skulle kunna hjälpa denna kille. Kanske kan kommunen eller kyrkan bättre hjälpa till? Hoppas att du/ni finner den hjälp som behövs. Beklagar att jag inte har mer hjälpa att erbjuda er.

Stort lycka till!

/Admin

Recensera Medlemskap i fackförbund ger tyggare anställning vid sommarjobb

Skriv vad du tycker och tänker om Medlemskap i fackförbund ger tyggare anställning vid sommarjobb eller ställ en fråga om något du undrar över.