Bemanningsföretag - Rätt fack inom bemanning | Fackförbund

50-235 kr/mån Ansök
Svenska Transportarbetareförbundet

96-588 kr/mån Ansök

Facket bestämmer villkoren för bemanningsföretagen

Eftersom bemanningsföretagen blir allt fler och allt större så har det blivit nödvändigt att bygga upp bra kollektivavtal och regler. Dem behöver trots allt hålla god min med facken eftersom att det är de som hjälper de anställda om det skulle vara några problem. Genom att istället samarbeta från början så slipper både arbetsgivaren och den anställda problem och arbetstagarorganisationerna är nöjda eftersom att dem har fått igenom bra regler på ett företag.

Det är fackförbundet som förhandlar fram olika regler och dylikt för att anställda ska ha det så bra som möjligt på deras arbetsplatser. Förut så har det sätts som väldigt dåligt att arbeta på just bemanningsföretag eftersom att där ofta inte fanns kollektivavtal mm vilket gjorde att de anställda oftast inte arbetade på bra villkor. Så är det inte längre.

Regelverken har upprättats för att hjälpa de anställda. Oavsett om du arbetar som timanställd eller ej så ska facket kunna finnas där som en stöttande hand. Exempelvis om det är så att din chef bestämmer sig för att sänka din lön och du inte tycker att det är rätt så kan du få backning från fackligt håll i kampen om att få tillbaka samma lön igen.

Tack vare fackförbund så har nu anställda på bemanningsföretag bättre avtal och kan arbeta under drägligare villkor
.
Mer information om fackliga förmåner
Fler yrken