Studenter kan få extra studiestöd

Känner du till att du kan få extra pengar genom fackets studiestöd? Denna artikel hjälper fattiga studenter få ekonomin att gå runt. Många tänker inte på det men man behöver inte ha avslutat sina studier och tagit sig ut i yrkeslivet för att kunna vara medlem i ett fackförbund. Många av dessa har kampanjer med särskilda förmåner och olika erbjudanden just för studenter. Flera erbjuder dessutom vägledning under studietiden samt arbetar för att studiesystemet inom just deras bransch skall verka så bra som möjligt. Svenska Läkarförbundet är ett sådant exempel. Eftersom utbildning inte är något statiskt inom sjukvård utan nya framsteg ständigt görs så arbetar Läkarförbundet för att säkerställa att svenska studenter får bästa tänkbara utbildning och vår sjukvård blir den bästa möjliga.

Unionen Student för dig som pluggar – endast 100 kr för hela studietiden,

En av de viktigaste sakerna att ta itu med och oftast det största bekymret under studietiden är ekonomin. Som universitetsstudent kan det till att börja med innebära att man måste flytta till en ny stad eftersom utbildningen man sökt till och vill till skansa sig inte finns i staden där man växt upp. Man skall då klara hyra, mat och alla andra utgifter som det medför. Det kan också vara så att man har ett arbete men vill söka nya mål, byta karriär, och göra det via nödvändiga studier. Det traditionella har varit att söka studielån hos CSN, men många vill helt enkelt inte ta ett lån, eller åtminstone begränsa lånets storlek. Det finns möjligheter att finansiera sina studier på annat sätt, och ett par av dessa erbjuds hos fackförbunden.

studiehjälp

En relativt stor utgift för en studerande är kursmaterial och diverse förbrukningsvaror vilka är nödvändiga under studietiden. Genom att vara medlem i ett fackförbund har man rätt att söka ersättning för det material man måste handla. Vilket belopp man kan få varierar mellan fackförbunden, där en gräns är satt på hur mycket man kan få per termin, samt en gräns för ett totalt belopp man maximalt kan få under ett bestämt antal år. Ersättning kan gälla för full, längre utbildning, men den kan även betalas ut för kortare vecko- eller endagskurser och kvällskurser där man dessutom kan få bidrag för själva kursavgiften. Dessutom är ersättningen inte begränsad till studier inom Sverige. Där studier måste ske utomlands kan man få ekonomiskt stöd för detta.

Det man skall tänka på när man söker ersättning för studier hos ett fackförbund är att handläggningstiden ofta är upp emot några månader, men även om man inte sökt i god tid utan är mitt upp i sina studier så kan man söka för att få ersättning retroaktivt, även om man här ofta måste uppfylla särskilda villkor. Tillvägagångssätt, vilka belopp som kan beviljas samt ansökningsblanketter hittar man lämpligast på respektive fackförbunds hemsida.

Något som tyvärr ofta glöms bort är det stora antal stipendier som finns tillgängliga och kan sökas varje år, men där många faktiskt inte tilldelas någon helt enkelt eftersom informationen inte når ut tillräckligt väl. Som blivande student är det ett bra tips att investera tid i att söka upplysning om vilka möjligheter man har att få stipendium, inte minst hos fackförbunden som själva erbjuder stipendier för exempelvis vidare- eller kompetensutveckling.

Ett mycket vanligt val för att delvis finansiera sina studier är att ta en deltids- eller helganställning, och jobb under uppehåll av studier. Det kan exempelvis vara extrajobb på en restaurang, vikariat eller som extrapersonal på hotell, mindre städjobb, helgpersonal i butik, inom turism under sommarmånaderna, och är man långt framskriden i sina studier kanske man kan kvalificera sig för att arbeta inom just sitt utbildningsområde vilket ger den förmånen att man får en betald praktik. Man skall dock tänka på att välja ett arbete vid sidan av med omsorg så att det inte påverkar ens studier. Och, även om man enbart arbetar deltid, eller bara några enstaka timmar skall man tänka på att medlemskap i ett fackförbund inte bara är viktigt. Det är särskilt viktigt då man inte har en fast anställning.

Det finns 13 Omdömen om Studenter kan få extra studiestöd

Är Studenter kan få extra studiestöd fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera Studenter kan få extra studiestöd

Skriv vad du tycker och tänker om Studenter kan få extra studiestöd eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020