Akademikerförbundet SSR

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1)

www.akademssr.se
Epost: kansli@akademssr.se

Medlemsavgift: 260 kr/mån

Kostnad: 140 kr/mån

Max löneförsäkring: 100000 :-
Kostnad: Ingår

Svenska Akademikerförbundet SSR organiserar högskoleutbildade inom ekonomi, samhällsvetenskap, personalvetenskap, socialt arbete samt ledarskap. Om du är beteendevetare, ekonom, folkhälsovetare, personalvetare, socionom eller samhällsvetare med minst 180hp är du välkommen att bli medlem i Akademikerförbundet SSR. Sammanslutningen växte fram på slutet av 1950-talet som en proteströrelse mot att socionomlönerna var låga. Idag är fackförbundet med sina 72 500 medlemmar Sveriges ledande samhällsvetarförbund och har en uttalad vilja att forma ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Medlemmarna är alla akademiker verksamma i offentlig såväl som privat sektor, några är egenföretagare andra har chefsposter.

Förbundet är partipolitiskt obundet, men tvekar inte att ta ställning i frågor som rör medlemmarna och deras arbetsvillkor. Akademikerförbundet SSR finns på hela arbetsmarknaden och är varken bundet till någon speciell sektor eller någon särskild arbetsgivare. Ambitionen är att finnas där som stöd genom hela ditt yrkesliv för att stärka dina möjligheter till karriär och professionell yrkesutövning.

Akademikerförbundet erbjuder ett trygghetspaket för dig som är med i facket. De bistår i löneförhandlingar och värnar om arbetsrättsliga frågor. Några förmåner som du som medlem har möjlighet att få del av är:

Inkomstförsäkring: täcker månadslöner upp till 100 000 kr i 140 dagar. Ersättningen gäller även om du säger upp dig själv, men betalas ut först efter 45 dagars avstängning och a-kassans karensdagar. För att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen krävs att du varit med i Akademikerförbundet SSR minst 18 månader innan du blev arbetslös. Studentmedlemskap räknas också som kvalifikationstid och du betalar endast 100 kr för hela studietiden.

Tilläggsförsäkring
Lönetak Utbet. Kval.tid Kostnad
100 000 kr +160 dagar 12 mån 35-254 kr/mån

Utöver den inkomstförsäkring som ingår i det ordinarie medlemskapet är det även möjligt att teckna en tilläggsförsäkring som utökar antalet ersättningsdagar till totalt 300 dagar. Försäkringen erbjuds i samarbete med Folksam och storleken på premien varierar och baseras på din månadslön.

Fackliga tidskrifter: Akademikern, Chefstidningen (ingår kostnadsfritt för chefsmedlemmar & personalvetare), Socionomen (prenumeration tecknas till rabatterat medlemspris) samt The International Journal of Social Welfare (en vetenskaplig tidskrift som ges ut av Institutionen av socialt arbete vid Stockholms universitet och School of Social Welfare, University of California, Berkeley)

Vägledning: Fortlöpande kompetensutveckling och karriärcoachning samt stöd i juridiska överväganden och arbetsfrågor.

Aktuella medlemsavgifter
Medlemskap Kostnad
Ordinarie 260 kr/mån
Student 100 kr/mån
Doktorand 146 kr/mån
Eget företag 83-198 kr/mån
+ avdragsgill serviceavgift 250-330 kr/mån inkl. moms
Nyexaminerad med anställning 135 kr/mån (max 2 år)
Deltidsarbete (Halvtid upp till 50%) 198 kr/mån
Föräldrarledig 94-112 kr/mån
Sjukskriven 94-112 kr/mån
Tjänstledig 94-112 kr/mån
Utlandsarbete 94 kr/mån
Nyanlända/Introduktionsmedlemskap 135 kr/mån (max 2 år)
Pensionär/stödmedlem 73 kr/mån

Informationsfilmer från Akademikerförbundet

Nedan hittar du ett antal filmklipp med ytterligare information och fakta om Akademikerförbundet SSR.

Bli medlem i akademikerforbundet-ssr
Fördelar med Akademikerförbundet SSR

Alla fackliga tjänster hos Akademikerförbundet SSR

Denna lista innehåller samtliga Akademikerförbundet SSRs försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , , , ,

Är Akademikerförbundet SSR fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Akademikerförbundet SSR är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , ,

, , , , , , , , , , , ,

Det finns 11 Omdömen om Akademikerförbundet SSR

Är Akademikerförbundet SSR fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera Akademikerförbundet SSR

Skriv vad du tycker och tänker om Akademikerförbundet SSR eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020