Hotell- och Restaurangfacket

HRF logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7)

www.hrf.net
Epost: medlem@hrf.net

Namn: Restauranganställdas
Kostnad: 142 kr / mån

Swedbank: Upp till 350 000 kr

Vid sekelskiftet fanns i Sverige ett antal sporadiska föreningar som Sveriges allmänna kyparförening och Svenska köksföreningen, men när de upphörde i slutet av 1910-talet växte behovet av en landsomfattande organisation som kunde arbeta för de anställda inom branscherna. Hotell- och restaurangfacket grundades 1918 på initiativ av Göteborgs hotell- och restaurangpersonal tillsammans med Svenska servitörsförbundet i Helsingborg. Från att ha varit drygt 400 medlemmar då det bildades är de idag drygt 30,000 och arbetar som anställda på restauranger, barer, hotell, konditorier, kasinon, flygplatser, turism- och nöjesparksanläggningar, bowling- och bingohallar. De är kockar, kallskänkor, restaurangbiträden, servitörer och servitriser, receptionister, garderobiärer, vaktmästare, portier och croupier, men kan även vara dörrvaktmästare, bingoutropare, hundspannsförare, skoterförare och skidlärare. Människor vi ständigt ser och som tar hand om oss både i vardagen och på vår fritid.

Några av de uppmärksammade överenskommelsen som hotell- och restaurangfacket var med och drev igenom under de tidiga åren var till exempel att man inte skulle få dra av ”glaspengar”. Om en servitör råkade krossa glas eller porslin drogs detta nämligen från lönen. Det första kollektivavtal som fackförbundet tecknade initierades av detta. Och i mitten av 1950-talet var en stor del av lönen för serveringspersonal fortfarande baserad på dricks, men med ett nytt avtal fick servitörer och servitriser istället en fast lön och på så sätt en inkomstgaranti.

HRF:s hemsida tillhandahåller de blanketter som behövs för att bli medlem i hotell- och restaurangfacket, där man den första månaden endast betalar 100kr i avgift innan den övergår till normal avgift. Ofta kan ett jobb inom branschen vara den första anställning en ungdom har, vilket man tagit hänsyn till med en sänkt första avgift. Likaså kan den bli lägre om man blir sjukskriven, studerar, blir arbetslös eller skall vara föräldraledig.

Som medlem får man automatiskt ett antal förmåner. Dels är det rabatter och erbjudanden på diverse produkter och tjänster, men viktigare är kanske den rådgivning samt juridiska hjälp man kan få när detta behövs. Fackförbundet har även ingått avtal där man kan få förmånliga medlemslån på bank, om detta skulle behövas. 2018 tog HRF:s kongress ett beslut om att snabbutreda möjligheterna att erbjuda sina medlemmar en inkomstförsäkring, ännu har dock inte utlåtande kommit om och i så fall när ett sådant skydd kan komma att inkluderas i medlemsavtalet.

Bli medlem i hotell-och-restaurangfacket
Fördelar med Hotell- och Restaurangfacket
  • faktaFacket för dig som jobbar inom ett riktigt serviceyrke!
  • informationAlla medlemmar i Hotell- och Restaurang facket får HRF-kortet som ger dig tillgång till mängder av fina erbjudanden och rabatter!

Alla fackliga tjänster hos Hotell- och Restaurangfacket

Denna lista innehåller samtliga Hotell- och Restaurangfackets försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Medlemslån, , , ,

Är Hotell- och Restaurangfacket fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Hotell- och Restaurangfacket är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

, , , , , , , , , , ,

Det finns 32 Omdömen om Hotell- och Restaurangfacket

Är Hotell- och Restaurangfacket fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera Hotell- och Restaurangfacket

Skriv vad du tycker och tänker om Hotell- och Restaurangfacket eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020