Kyrkans Akademikerförbund

kyrkan logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2)

www.kyrka.se
Epost: kansli@kyrka.se

Medlemsavgift: 118- 379 kr/mån

Kostnad: 140 kr / mån

Max löneförsäkring: Inget lönetak :-
Kostnad: Ingår

Swedbank: 30 000-250 000 kr
SEB: Bolån & privatlån
Nordea: 30.000 kr eller mer

Kyrkans Akademikerförbund (KyrkA) med drygt 5,000 medlemmar runt om i landet och säte i Stockholm grundades 1954 genom att organisera akademier inom Svenska Kyrkan och slå samman Sveriges Yngre Prästers förbund med Allmänna Svenska Prästföreningen.

Själva begreppet akademiker har flera innebörder, det kan vara en ledamot av en akademi, exempelvis vår egen svenska eminenta som utser Nobelpristagaren i litteratur, och det kan vara en lärare vid högskola eller universitet. Men det kan också vara en yrkesarbetande som genomgått en akademisk utbildning inom det område han verkar, och teologi är en sådan.

För att få gå med i Kyrkans Akademikerförbund ställs inget krav på man skall ha utbildat sig på högskola eller universitet. Bland yrkesgrupperna som finns representerade av fackförbundet finns förutom församlingspedagoger, kyrkoherdar och förskolelärare även organister, trädgårdsingenjörer, kyrkvaktmästare, krematorievakmästare, städare och administrativ personal.

Kyrkans Akademikerförbund är anslutet till Saco och har sin egen webbsida där man enkelt kan ansöka om medlemskap via ett onlineformulär som fylls i och skickas in elektroniskt, eller skrivs ut och skickas per post. Man kan som alternativ välja att samtidigt gå med i Akademikernas a-kassa.

Som medlem i Kyrkans Akademikerförbund får man ett antal förmåner. I försäkringen som gäller vid inkomstbortfall får man en högre ersättning om man skulle börja gå på a-kassa, än om man enbart var försäkrad via a-kassan. Man har via KyrkA rätt till en förmånlig försäkring som dessutom är kostnadsfri de första tre månaderna. Hos SEB har fackförbundet förhandlat medlemslån där medlemmarna kan låna till en marknadsmässigt gynnsammare ränta, och som stöd har man både coachning inför lönesamtal samt möjlighet till juridisk hjälp i de fall detta kan behövas. Exempelvis om arbetsgivare behandlat medlemmen felaktigt och det uppstår en konflikt. Löpande information om förmåner och annan verksamhet inom förbundet förmedlas till samtliga medlemmar via tidningen Kyrkfack som kommer ut med fyra nummer varje år.

Aktuella medlemsavgifter 2020
Medlemskap Anställd
Typ Kostnad
0 – 5 999 kr 118 kr/mån
6 000 – 11 999 kr 180 kr/mån
12 000 – 17 999 kr 232 kr/mån
18 000 – 20 999 kr 274 kr/mån
21 000 – 23 999 kr 306 kr/mån
24 000 – 26 999 kr 316 kr/mån
27 000 – 29 999 kr 324 kr/mån
30 000 – 32 999 kr 336 kr/mån
33 000 – 35 999 kr 346 kr/mån
36 000 – 39 999 kr 365 kr/mån
40 000+ kr 379 kr/mån
Nyexaminerad 100 kr/mån (1 år)
Passiv 75 kr/mån
Student 0 kr
Pensionär 75 kr/mån
Sjukskriven 100 kr/mån
Arbetslös 100 kr/mån

Inkomstförsäkring utan tak i 200 dagar – ingen tilläggsförsäkring krävs

Kyrkans akademikerförbund erbjuder förmodligen den mest prisvärda inkomstförsäkringen bland fackförbunden. Skyddet ingår för samliga yrkesverksamma medlemmar och ger ett skydd för alla löner utan någon inkomstgräns i 200 dagar.

Bli medlem i kyrkans-akademikerforbund
Fördelar med Kyrkans Akademikerförbund
  • faktaOrganiserar arbetstagare verksamma inom Svenska Kyrkan
  • informationExtra förmånlig inkomstförsäkring utan lönetak!

Alla fackliga tjänster hos Kyrkans Akademikerförbund

Denna lista innehåller samtliga Kyrkans Akademikerförbunds försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , , , , , ,

Är Kyrkans Akademikerförbund fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Kyrkans Akademikerförbund är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , , , , , , ,

Det finns 4 Omdömen om Kyrkans Akademikerförbund

Är Kyrkans Akademikerförbund fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera Kyrkans Akademikerförbund

Skriv vad du tycker och tänker om Kyrkans Akademikerförbund eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020