Sveriges Arbetsterapeuter – FSA

Swedbank: 30 000-300 000 kr
SEB: Bolån upp.ränta + 0,9%
Nordea: Se hemsida

Sveriges Arbetsterapeuter, FSA, bildades 1978 och är ett av 22 fackförbund inom Saco med omkring 10,000 medlemmar. FSA är både en facklig och professionsinriktad organisation som riktar sig till arbetsterapeuter och till de som studerar med syfte att bli arbetsterapeut. Över 90% av Sveriges yrkesverksamma arbetsterapeuter är medlemmar i FSA vilket ger fackförbundet en särskild styrka då det gäller förhandlingar och påvekan av makthavare samt politiker i frågor som gäller yrkeskåren. Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters studentorganisation, FSAstud består av studenter på något av de åtta lärosäten där man har möjlighet att studera till arbetsterapeut, och dessa arbetar bland annat med att man skall finna en yrkesidentitet redan under sin studietid.

Sveriges Arbetsterapeuter, som är partipolitiskt obundet, är medlem i World Federation of Occupational Therapists, WFOT, och Council of Occupational Therapists for the European Communities, COTEC.

Via hemsidan ansöker man enklast om medlemskap till både fackförbund och arbetslöshetskassa genom att fylla i ett enkelt webbformulär som sedan elektroniskt skickas in. Som medlem ges man möjlighet till kompetensutveckling i form av kurser, en Inkomstförsäkring som ger ett utökat ekonomiskt skydd om man skulle bli arbetslös, man får tillgång till lönestatistik som underlag vid förhandling om rätt lön, man har tillgång till rådgivning och i tidskriften Arbetsterapeuten vilken skickas till medlemmarna ges information om det kontinuerliga arbete som sker samt information om de förmåner samtliga medlemmar erbjuds.

Tilläggsförsäkring

Det finns två tilläggsförsäkringar som utökar skyddet i Sveriges Arbetsterapeuter inkomstförsäkring dessa erbjuds i samarbete med Folksam. Tilläggsförsäkring “inkomst” höjer lönetaket med 20.000-60.000 kr upp till maximalt 110.000 kr/mån, månadspremien kostar 60-145 kr. Normalt har detta tillägg en kvalifikationstid på 18 månader med du kan slippa detta krav vid nytecknade före 30 april 2019. Det är även möjligt att utöka de totala antalet ersättningsdagar med 150 extra dagar till totalt 300 dagar för 35-218 kr/mån. Det är möjligt att teckna båda dessa tilläggsförsäkringar tillsammans eller separat. Nytecknade kan göras av medlemmar i Sveriges Arbetsterapeuter som är anslutna till Akademikernas a-kassa och fram till det år du fyller 61 år.

Nya avtal om tillaggsforsakring kan teckans till och med det kalenderår du fyller 60 år. Det krävs att du är medlem i AEA-kassan för att ha rätt till ersättning.

Typ Lönetak Utbet. Kval.tid Kostnad
Bas 50 000 kr 120 dagar 12 mån Ingår
Tid 50 000 kr 300 dagar 18 mån 35-218 kr/mån
Inkomst 50 000-110 000 kr 120 dagar 18 mån
(till 30-04-2019)
60-145 kr/mån
Inkomst+Tid 50 000-110 000 kr 120 dagar (Upp till 110 000 kr
+180 dagar (Upp till 50 000 kr)
18 mån 95-363 kr/mån

Bli medlem i fsa
Fördelar med Sveriges Arbetsterapeuter – FSA
  • faktaFör dig som brinner för arbetsterapi
  • informationFSA är nu även öppet för egenföretagare verksamma inom branschen!

Alla fackliga tjänster hos Sveriges Arbetsterapeuter – FSA

Denna lista innehåller samtliga Sveriges Arbetsterapeuter – FSAs försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Byta fackförbund, Medlemslån, , , ,

Är Sveriges Arbetsterapeuter – FSA fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Sveriges Arbetsterapeuter – FSA är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

, ,

Det finns 8 Omdömen om Sveriges Arbetsterapeuter – FSA

Är Sveriges Arbetsterapeuter – FSA fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera Sveriges Arbetsterapeuter – FSA

Skriv vad du tycker och tänker om Sveriges Arbetsterapeuter – FSA eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020