Teaterförbundet för scen och film

www.teaterforbundet.se
Epost: info@teaterforbundet.se

Medlemsavgift: 215-310 kr

Namn: Unionens A-kassa
(kultursektionen)

Kostnad: 112 kr

SEB: max 350 000 kr

Teaterförbundet, ett partipolitiskt obundet förbund med säte i Stockholm grundades redan 1894 och ingår i huvudorganisationen TCO samt PTK, OFR, KLYS och Kulturskaparna. Fackförbundet har cirka 8,400 medlemmar verksamma som artister, upphovsmän, studenter inom scen och film, teknisk personal samt administratörer inom både teater, film, radio, teve och bio. Både egenföretagare och löntagare är organiserade inom förbundet.

Huvuduppgiften är att forma kollektivavtal som skall försäkra att medlemmarna får så bra anställningsvillkor och löner som möjligt men Teaterförbundet bevakar även ersättningsrätt då inspelningar i filmer, TV-program, på skivor mm används i sammanhang annat än den ursprungliga, så kallade upphovsrättsliga frågor.

Teaterförbundet består av en förbundsstyrelse, 35 lokalavdelningar samt femton yrkesavdelningar. Medlemmarna är anslutna till både en lokalavdelning samt en yrkesavdelning. Lokalavdelningarna finns på landets scenkonstinstitutioner. Yrkesavdelningarna är uppdelade i Artister, Dans, Pedagoger, Filmavdelningen, Tekniker, Skådespelare, Sångare, Administratörer/Informatörer/Producenter, Musikalartister, Scenografer och Kostymdesigner, Ljus/Ljud/Mask, Dramaturger, Biografpersonal, Sveriges Filmregissörer samt Svenska Regissörsföreningen-Teater.

På hemsidan  finns information angående kollektivavtal, respektive yrkesavdelning samt medlemskap där det för vissa yrkesgrupper finns möjlighet till dubbelanslutning.

• Artister, regissörer, scenografer, koreografer, skådespelare, sångare och dansare vilka även arbetar med någon form av utbildning kan vara dubbelanslutna till både Teaterförbundet och Lärarförbundet.
  • Fackförbundet Vision vars verksamhet är inom landsting, kommun och kyrka har en överenskommelse med Teaterförbundet om dubbelanslutning. Det kan exempelvis gälla medlem som arbetar på arbetsplats där Teaterförbundet inte har avtal utan Vision tecknar avtalen. Det finns också ett dubbelanslutningsavtal för chefer som arbetar på institutionsteatrarna.
  • Journalistförbundet och Unionen har även de avtal med Teaterförbundet om dubbelanslutning i de fall där en anställning anses ligga under dubbla verksamhetsområden.

Normalt saknar medlemmar i Teaterförbundet inkomförsäkring, men i vissa fall kan dubbelanslutna omfattas av ett sådant skydd, detta gäller exempelvis för den som har Lärarförbundet som huvudförbund.

Medlemsavgiften till förbundet är baserad på årsinkomst. För studenter, egenföretagare, biografanställda och passiva medlemmar gäller särskilda avgifter.

Aktuella medlemsavgifter 2020
Medlemskap Avgift
Årslön upp till 150 000 kr/år 215 kr/mån
Årslön 150 001 – 210 000 kr/år 265 kr/mån
Årslön 210 001 – 280 000 kr/år 290 kr/mån
Årslön Över 280 000 kr/år 310 kr/mån
Studentmedlemskap 200 kr/år
Yrkesverksam student 60 kr/mån
Egenföretagare 160 kr/mån + 216 kr/mån exkl moms (430 kr ink.moms)
Föräldraledig 60 kr/mån
Passiv 60 kr/mån

Som medlem kan man ta del av en rad förmåner, exempelvis:

• Danspass ger koreografer och dansare skydd och fackliga rättigheter i andra europeiska länder
  • Man får gratis medlemskap i Artistkatalogen, Nordens största artistdatabas där man kan söka utövande konstnärer och upphovsmän
  • Faktureringsservice då arbetsgivare vill att medlemmen skall fakturera, där Teaterförbundet går in som mellanhand så att man inte behöver starta företag
  • Förhandlingstjänst då man inte vill eller har möjlighet att anlita en agent om man skall förhandla kontrakt
  • Medlemskap i Rättighetsbolaget som fördelar upphovsrättsliga ersättningar
  • Förhandlingsservice för upphovsmän
  • Förmånliga medlemsförsäkringar hos Folksam
  • Kostnadsfri medlemsrådgivning på telefon eller mejl av förbundets jurister
  • Rabatter på teaterbiljetter
  • Förmånliga medlemslån i SEB och Danske Bank
  • Tidningen Scen och Film med facklig information, yrkesreportage och debattartiklar

Bli medlem i teaterforbundet
Fördelar med Teaterförbundet för scen och film
  • faktaKostnadsfri rådgivning i Medlemsrådgivningen för dig som arbetar inom scen, film och tv

Alla fackliga tjänster hos Teaterförbundet för scen och film

Denna lista innehåller samtliga Teaterförbundet för scen och films försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

,

Är Teaterförbundet för scen och film fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Teaterförbundet för scen och film är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det finns 2 Omdömen om Teaterförbundet för scen och film

Är Teaterförbundet för scen och film fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera Teaterförbundet för scen och film

Skriv vad du tycker och tänker om Teaterförbundet för scen och film eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020