Försvarsförbundet

Swedbank: Ja
SEB: Ja
Nordea: Ja

Försvarsförbundet är ett av tre svenska fackförbund som organiserar verksamma knutna till den svenska försvarsmakten. Försvarsförbundet har funnits sedan 1919 och hette fram till 2001 Försvarets Civila Tjänstemannaförbund (FCTF). Idag har man strax under 4000 medlemmar, som arbetar inom försvaret eller andra yrkesområden med koppling till försvarsmakten. Fackförbundet är anslutet till centralorganisationen TCO.

De viktigaste frågorna för Försvarsförbundet är medlemmarnas anställningsvillkor, kompetensutveckling, rekrytering, trygghet och arbetsmiljöfrågor. Väljer du att gå med i Försvarsförbundet kommer du få möjlighet att påverka förhandlingar med arbetsgivaren genom fackets de förtroendevalda representanterna. Du får även del av en mängd förmåner och rabatter.

Anställda inom försvaret är statligt anställda, det innebär att du omfattas omställningsavtalet som berättigar till upp till 80 procent av lönen vid arbetslöshet. Eftersom detta avtal finns på plats finns det ingen anledning för Försvarsförbundet att erbjuda en inkomstförsäkring. Vid en arbetsbristuppsägning får du också stöd från Trygghetsstiftelsen.

Om du byter från ett annat fackförbund till Försvarsförbundet kan du bli medlem utan att betala någon fackavgift under de första 12 månaderna tills dess att du omfattas av omställningsavtalet. Istället är du under denna period dubbelansluten och fortsätter att betala in medlemsavgifter till ditt gamla fack.

Aktuella medlemsavgifter 2024
Medlemskap Kostnad
0 – 20 000 kr 200 kr/mån
20 001 – 23 000 kr 260 kr/mån
23 001 – 27 000 kr 280 kr/mån
27 001+ 310 kr/mån
Pensionär 300 kr/år
Tidvis tjänstgörande 70 kr/mån
Tjänstledig för studier 40 kr/mån

* Oförändrad medlemsavgift sedan 2022.

Bli medlem i forsvarsforbundet
Fördelar med Försvarsförbundet

Alla fackliga tjänster hos Försvarsförbundet

Denna lista innehåller samtliga Försvarsförbundets försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Medlemslån,

Är Försvarsförbundet fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Försvarsförbundet är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

Det finns 2 Omdömen om Försvarsförbundet

Är Försvarsförbundet fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Emil skriver:

Hej!

Vad tjärnar en anställd soldat i genomsnitt?

Mvh Emil

• admin skriver:

Hej Emil,

Tyvärr har vi på denna sida inte tillgång till några uppdaterade eller precisa lönesiffror för denna yrkeskategori. Ingångslönerna tycks ligga på omkring 17000-19000 kr/mån och medellönen någonstans mellan 20000-26000 kr/mån.

Önskar du mer exakthet får vi hänvisa dig vidare till personal som arbetar vid Försvarsförbundet eller Officersförbundet.

Recensera Försvarsförbundet

Skriv vad du tycker och tänker om Försvarsförbundet eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2024