Yrkesmusikerförbundet

Kostnad: 140 kr/mån

Swedbank: 20.000 – 350.000 kr
Nordea: Ränta 4,85 %

Yrkesmusikerförbundet, SYMF, är en politiskt obunden organisation För dig som är professionell musiker. Detta fackförbund bildades 1984 och har sedan dess haft som prioritet att företräda yrkesverksamma musiker och sångare i arbetsrättsliga frågor av olika slag. Merparten av Yrkesmusikerförbundets medlemmar arbetar i symfoniorkestrar runt om i Sverige och idag har facket omkring 1800 medlemmar. Under 2023 fattades beslut om att man har för avsikt att genomföra en sammanslagning med Musikerförbundet den 1 januari 2025.

En viktig del av förbundets arbete att upprätta och sluta centrala avtal som är giltiga över hela riket. Samtidigt är Yrkesmusikerförbundet i hög grad en gräsrotsorganisation som bygger på engagemang från lokalt förankrade avdelningar med lokala avdelningsstyrelser. Man kan därför säga att Yrkesmusikerförbundets uppdrag är tudelat, det handlar om att skapa bästa tänkbara förutsättningar för både kollektiva och individuella framgångar gentemot arbetsgivare och beslutsfattare. Medlemmar i förbundet får utöver stöd och råd även chans att teckna ett antal specialanpassade försäkringar. Exempelvis har man tagit fram en försäkring som täcker instrumentens värde vid transporter.

För att kunna gå med i Yrkesmusikerförbundet skall du ha genomgått en svensk eller utländsk musikhögskoleutbildning, alternativt ha väl dokumenterad musikererfarenhet som kan bedömas likvärdig med en sådan. I samband med medlemsansökan behöver du även styrka din ansökan med aktuellt anställningskontrakt, där det tydligt framgår att du är verksam som yrkesmusiker.

Den som håller på att utbilda sig till yrkesmusiker på högskola, kan bli medlem redan under utbildningen och betalar då endast 360 kr per år. Studenter på musikgymnasium och musikhögskoleförberedande utbildning är välkomna att gå med i yrkesmusikerförbundet och får kostnadsfritt ett begränsat medlemskap kallat Symf intro.

Medlemsavgiften kan betalas via autogiro, Swish samt via e-faktura.

Bli medlem i yrkesmusikerforbundet
Fördelar med Yrkesmusikerförbundet
  • faktaEtt fackförbund för dig som spelar i symfoniorkester eller är frilansande proffsmusiker
  • informationFörsäkra dina dyrbara instrument till förmånligt pris

Alla fackliga tjänster hos Yrkesmusikerförbundet

Denna lista innehåller samtliga Yrkesmusikerförbundets försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , ,

Är Yrkesmusikerförbundet fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Yrkesmusikerförbundet är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, ,

Recensera Yrkesmusikerförbundet

Skriv vad du tycker och tänker om Yrkesmusikerförbundet eller ställ en fråga om något du undrar över.