Brandmännens Riksförbund

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 3,75 out of 5)

www.brandfacket.se
Telefon: 08 - 722 34 80
Epost: kansli@brandfacket.se

Namn: STs Akassa
Kostnad: 90 kr/mån

Många har brandman som drömyrke när de är små, men enbart de bäst lämpade blir antagna och fullgör den tuffa utbildningen. Brandmannens yrkesroll medför stora risker och påfrestningar, det kräver ett hårt men förnuftigt psyke. Arbetet ställer även stora fysiska krav, därför måste individen regelbundet genomgå tester där den fysiska förmågan bedöms.

Brandmännens Riksförbund, förkortat Brandfacket, är en rikstäckande politiskt obunden organisation för brandmän inom räddningstjänsten. Facket bildades 1945 och har idag omkring 8800 medlemmar av Sveriges totalt omkring 14000 brandmän.

Fackförbundet arbetar aktivt för att svenska brandmän skall kunna åtnjuta bättre och säkrare arbetsvillkor. En annan viktig uppgift är att hjälpa BRF-medlemmar med advokat och juridisk hjälp då detta behövs.

Medlemmar i Brandmännens Riksförbund har även möjlighet att teckna ett par frivilliga förmånsförsäkringar som Trygg Brandman och Olycksfallsförsäkring från Förenade Liv. Dessutom ingår en fri prenumeration på förbundstidningen Swedish Firefighters som utkommer två gånger per år.

Bli medlem i brandmannens-riksforbund
Fördelar med Brandmännens Riksförbund

Alla fackliga tjänster hos Brandmännens Riksförbund

Denna lista innehåller samtliga Brandmännens Riksförbunds försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, , , , , ,

Är Brandmännens Riksförbund fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Brandmännens Riksförbund är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

Det finns 7 Omdömen om Brandmännens Riksförbund

Är Brandmännens Riksförbund fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Vill gå ur facket fick sämre avtal när ni förhandlade senas 1 första timme följande timme för vi antal minuter för förut fick vi hela timmar, så hur gör jag för att gå ur, ser bara på er hemsida hur man blir medlem /mvh Lennart

2. Hej.
    Jag har en fråga angående brandmännens hälsa/träning mm. Vad säger facket och arbetsmiljöarbete??
    (Jag är en utomstående, men en kollega på en annan avdelning).
    Jag fick höra att brandmän får träna ca 30 min varje dag om det finns utrymme till detta, på arbetstid. Men nu har våran chef dragit in detta.
    Det ska väl ingå fys i deras arbete när det är möjligt, eller är det upp till varje individ att själva se till, på sin fritid, att hålla kondition uppe på topp???
    Får tillägga att detta gäller industribrandförsvar.
    Vart kan jag hitta info om vad som gäller?? Jag är orolig att får de ej träna på arbetstid, när det är möjligt, så sjunker deras fysiska förmåga att utföra deras arbete i vissa moment. Speciellt när det gäller brand med full utrustning mm.
    Tacksam om ni kan få fram någon relevant information om detta, eller hänvisa mig i rätt riktning.

Mvh Linda

• Hej Linda!

Har missat denna fråga helt pga. väldigt stora mängder med spam-kommentarer. Om du fortfarande letar svar på dina frågor, får vi be dig att kontakta förbundet direkt via e-post: kansli@brandfacket.se.

/Admin

3. Hej! varför anser ni att man ska bli medlem? vad har det för för- och nackdelar?

4. Hej
    på grund av att jag sagt upp min anställning på Orust räddningstjänst
    vill jag säga upp mitt medlemskap.

mvh Magnus

Recensera Brandmännens Riksförbund

Skriv vad du tycker och tänker om Brandmännens Riksförbund eller ställ en fråga om något du undrar över.