Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF)

www.forena.se
Epost: info@forena.se

ArbetstagareStudent

Namn: Finans- och försäkringsbranschens
Kostnad: 115 kr/mån

Max löneförsäkring: 60 000 kr :-

SEB: 20.000 - 350.000 kr

Från och med den 12 februari 2019 går facket för försäkring och finans under namnet Forena, men fortsätter alltjämt vara den ledande arbetstagarorganisationen inom försäkringsbranschen. Fackförbundet är sprunget ur Försäkringstjänstemannaförbundet som grundades redan 1919, men 2002 bytte organisationen namn till FTF, 17 år senare antog man namnet Forena.

Idag har facket totalt 14 241 medlemmar, där merparten arbetar inom skadearbete, kundservice eller insäljande vid större svenska försäkringsbolag, försäkringsförmedlare eller banker. Rörelsen är en del av centralorganisationen TCO och verkar på tre nivåer; lokalt, risktäckande samt internationellt.

I likhet med andra fackliga organisationer väljs förbundsstyrelsen utifrån demokratiska principer för tidsbegränsade mandatperioder, i detta fall hålls en kongress vart tredje år, i samband med detta väljs fjorton ledamöter till Forenas förbundsstyrelse, FS.

Samarbete är grundbulten i alla fackföreningsrörelse detta gäller även för Forena, men det betyder inte att alla behöver vara lika. Varje individ unik och därför verkar Facket för försäkring och finans aktivt för att skapa förutsättningar för olikheter och stor frihet i branschutövandet inom ramen för branschens gemensamma spelregler.

FTF vill vara din garant på arbetsmarknaden gentemot arbetsgivaren, detta sker exempelvis genom kollektivavtal vilka ger medlemmar större trygghet och ökat inflytande på arbetsplatsen. Några andra medlemsförmåner är tillgång till uppdaterad lönestatisk, inkomstförsäkring, juridisk hjälp samt tidningen Finansliv. Inkomstförsäkringen är ett viktigt komplement till Finans- och försäkringsbranschens a-kassa för alla med en månadslön som överstiger 25.000 kr/mån.

För nya medlemmar är de tre första månaderna kostnadsfria och för alla studenter är medlemskapet gratis under hela studietiden. Forena tillämpar en inkomstbaserad medlemsavgift som ser ut på följande vis:

Lön Medlemsavgifter (2019-02-11)
 0–11 999 kr/mån 60 kr/mån
12 000–20 499 kr/mån 180 kr/mån
över 20 499 kr/mån 280 kr/mån

Ökad ersättning med tilläggsförsäkring

Det är möjligt att komplettera det grundläggande inkomstförsäkringen med två typer av tilläggsskydd genom Bliwa. Tilläggsförsäkring inkomst gör att månadslöner hela vägen upp till 100 000 kr/mån skyddas, tilläggsförsäkring tid gör det möjligt att förlänga utbetalningstiden med ytterligare 180 dagar upp till totalt 300 dagar. För att dessa inkomstskydd skall kunna aktiveras och nyttjas måste du även vara ansluten till arbetslöshetskassan.

Typ Lönetak Utbet. Kval.tid Kostnad
Bas 60 000 kr 120 dagar 12 mån Ingår
Tid 60 000 kr 300 dagar 12 mån 78 kr/mån
Inkomst 100 000 kr 120 dagar 12 mån 82 kr/mån

Bli medlem i forena
Fördelar med Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF)

Alla fackliga tjänster hos Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF)

Denna lista innehåller samtliga Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF)s försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , ,

Är Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF) fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF) är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , ,

Det finns 2 Omdömen om Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF)

Är Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF) fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Hej, jag är arbetslös from 1 januari 2019 och undrar hur jag skall ansöka om den inkomstförsäkring som jag har för FTF?
    MVH Marie

Recensera Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF)

Skriv vad du tycker och tänker om Forena – facket för försäkring och finans (fd. FTF) eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2019