FTF – facket för försäkring och finans

www.ftf.se
Epost: ftf@ftf.se

ArbetstagareStudent

Namn: Finans- och försäkringsbranschens
Kostnad: 115 kr/mån

Max löneförsäkring: 60 000 kr :-

SEB: 20.000 - 350.000 kr

Facket för försäkring och finans förkortat FTF är den ledande arbetstagarorganisationen inom försäkringsbranschen. Fackförbundet är sprunget ur Försäkringstjänstemannaförbundet som grundades redan 1919 men det nuvarande namnet FTF fick organisationen först 2002. Idag har facket totalt över 14500 medlemmar (2016) där merparten arbetar inom skadearbete, kundservice eller insäljande vid större svenska försäkringsbolag, försäkringsförmedlare eller banker. Rörelsen är en del av centralorganisationen TCO och verkar på tre nivåer; lokalt, risktäckande samt internationellt. I likhet med andra fackliga organisationer väljs förbundsstyrelsen utifrån demokratiska principer för tidsbegränsade mandatperioder, i detta fall hålls en kongress vart tredje år, i samband med detta väljs fjorton ledamöter till FTFs förbundsstyrelse, FS.

Samarbete är grundbulten i alla fackföreningsrörelse detta gäller även för FTF, men det betyder inte att alla behöver vara lika. Varje individ unik och därför verkar Facket för försäkring och finans aktivt för att skapa förutsättningar för olikheter och stor frihet i branschutövandet inom ramen för branschens gemensamma spelregler.

FTF vill vara din garant på arbetsmarknaden gentemot arbetsgivaren, detta sker exempelvis genom kollektivavtal vilka ger medlemmar större trygghet och ökat inflytande på arbetsplatsen. Några andra medlemsförmåner är tillgång till uppdaterad lönestatisk, inkomstförsäkring, juridisk hjälp samt tidningen Finansliv. Inkomstförsäkringen är ett viktigt komplement till Finans- och försäkringsbranschens a-kassa för alla med en månadslön som överstiger 25.000 kr/mån.

För nya medlemmar är de tre första månaderna kostnadsfria och för alla studenter är medlemskapet gratis under hela studietiden. Den 1 januari 2018 införde FTF en ny inkomstbaserad medlemsavgift som ser ut på följande vis:

Lön Medlemsavgifter (2018-01-01)
 0–11 999 kr/mån 60 kr/mån
12 000–20 499 kr/mån 160 kr/mån
över 20 499 kr/mån 260 kr/mån

Bli medlem i ftf
Fördelar med FTF – facket för försäkring och finans

Alla fackliga tjänster hos FTF – facket för försäkring och finans

Denna lista innehåller samtliga FTF – facket för försäkring och finanss försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , ,

Är FTF – facket för försäkring och finans fackförbund är ett bra alternativ för dig?

FTF – facket för försäkring och finans är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , ,

Recensera FTF – facket för försäkring och finans

Skriv vad du tycker och tänker om FTF – facket för försäkring och finans eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2018