Civilekonomerna

civilekonomerna-logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1)

www.civilekonomerna.se
Epost: kontakt@civilekonomerna.se

Medlemsavgift: 281 kr / mån

Kostnad: 130 kr/mån

Max löneförsäkring: 80000 :-
Utbetalningstid: 120 dgr
Kostnad: Ingår

Swedbank: upp til 250 000 kr
SEB: låna upp till 350 000 kr
Nordea: Erbjuder lån

Sedan den 1 Januari 2020 ingår Civilekonomerna i Fackförbundet Akavia.

Gör som över 42 000 andra Civilekonomer gå med i Civilekonomernas fackförbund. Fackförbundet har även en betydande andel studenter som medlemmar, ca 12 000 av Civilekonomerna är studerande.

För att bli yrkesverksam medlem i detta fack krävs som minimum att du som lägst har en kandidatexamen på minst 180 poäng förenlig med Civilekonomernas kravprofil. Vilket motsvarar ett treårigt kandidatprogrammet på grundläggande nivå, medan en civilekonomexamen på avancerad nivå ligger på fyra år för en magister och fem år för en master.

Aktuella medlemsavgifter

Ordinarie medlemskap inklusive medlemskap i Akademikernas a-kassa, AEA kostar 391 kr per månad. Då ingår inkomstförsäkring, stöd och rådgivning.

Medlemskap Kostnad
Ordinarie 281 kr/mån
Yrkesverksam 65 år+ 212 kr/mån
Student Gratis
Nyexaminerad med anställning 89 kr/mån (max 1 år)
Utlandsanställd 189 kr/mån
Arbetslös 94-112 kr/mån
Dubbelansluten SULF 296 kr/mån
Pensionär/stödmedlem 20 kr/mån

Några fördelar för dig som väljer att ansluta till organisationen, är att du få tillgång till arbetsrättslig vägledning, karriärhjälp samt uppdaterad lönestatstik och rådgivning inför lönesamtal. Det är även möjligt att delta vid branschspecifika seminarier och föreläsningar, utmärka tillfällen för fortbildning och nätverkande. Medlemstidningen Civilekonomen ges ut nio gånger per år och ingår i samtliga medlemskap (även för ekonomstudenter).

Inkomstförsäkring som kan utökas och förlängas

I och med inträdet i förbundet kommer även din lön omfattas av en inkomstförsäkring som skyddar löner upp till 80.000 kr i 120 dagar. För att du skall ha rätt till ersättning från denna försäkring krävs att du varit medlem i minst 12 månader och varit yrkesverksam medlem de sista 6 månaderna. Möjlighet finns även att med tilläggsförsäkringen “tid” utöka skyddet med ytterligare 180 dagar.
Denna försäkringen har en kvalifikationstid på 18 månader och därefter kan du få upp till 80 procent av din lön i 200 ersättningsdagar och upp till 70 procent av din lön från ersättningsdag 201 till 300 om du blir arbetslös.

Inkomstförsäkring med tilläggsförsäkring

Sedan februari 2019 är det möjligt att teckna en ny tilläggsförsäkring som höjer taket så att löner upp till 140.000 kr/mån omfattas under de första 120 arbetslöshetsdagarna. Normalt har även denna utökade inkomstförsäkring en kvalifikationstid på 18 månader med om du tecknar avtal före 30 april 2019 slipper du uppfylla detta krav för att omfattas av försäkringen.

Typ Lönetak Utbet. Kval.tid Kostnad
Bas 80 000 kr 120 dagar 12 mån Ingår
Tid 80 000 kr 300 dagar 18 mån 35-218 kr/mån
Lön 100 000-140 000 kr 120 dagar 18 mån
(till 30-04-2019)
60-145 kr/mån

Observera att du även måste vara ansluten till en a-kassa (AEA rekommenderas) för att kunna utnyttja inkomstförsäkringen.

Informationsfilmer från Civilekonomerna

Nedan hittar du en video med ytterligare information och fakta om fackförbundet Civilekonomerna.

Bli medlem i civilekonomerna
Fördelar med Civilekonomerna
  • faktaDet naturliga valet för Civilekonomer
  • informationInkomstförsäkring ingår i medlemskapet

Alla fackliga tjänster hos Civilekonomerna

Denna lista innehåller samtliga Civilekonomernas försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån,

Är Civilekonomerna fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Civilekonomerna är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

,

, , , ,

Recensera Civilekonomerna

Skriv vad du tycker och tänker om Civilekonomerna eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2024