IF Metall

IF Metall logo
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2)

www.ifmetall.se
Epost: postbox.fk@ifmetall.se

Namn: Metall -arbetarnas
Kostnad: 135-145 kr / mån

Max löneförsäkring: 50 000 kr :-

Swedbank: 20.000-350.000 kr

SEB: 20.000-350.000 kr

Nordea: 20.000-350.000 kr
Via Entercard

Med över 300 000 medlemmar är Industrifacket Metall Sveriges största fackförbund inom industritillverkning. Organisationen bygger på demokratiska principer där medlemmarna själva fungerar som ledare och representanter. Fackföreningen är uppbyggd kring ett stort antal klubbar och avdelningar på arbetsplatser som tillsammans utgör Metall.

En majoritet av förbundets medlemmar arbetar inom läkemedels-, plast- och verkstadsindustrin. Några tongivande företag med högt medlemsantal i IF Metall är Volvo, Eriksson och ABB. De senaste åren har arbetarrörelsen minskat i storlek, mycket på grund av att flera företag haft svårighet att uppvisa lönsamhet inom tillverkningsindustrin.

Från och med den 1 juli 2019 inför IF Metall en inkomstförsäkring för månadslöner upp till 50 000 kronor, 80 procent de första 100 dagarna. Dessutom utökas skyddsnätet för arbetslösa medlemmar så att de ges möjlighet att träffa en ekonom, jurist eller psykolog.

IF Metall arbetar, precis som flera andra fackförbund i Sverige, för schyssta och rättvisa villkor på arbetsmarknaden. Där av är utarbetande av korrekta och hållbara kollektivavtal som gäller samtliga arbetstagare ett prioriterat och ständigt pågående arbete. Fackförbundet arbetar även hårt för att vara en stark politisk aktör. Man förespråkar ett välfärdssamhälle, med rättigheter vid sjukdom och arbetslöshet som gäller för alla.

Informationsfilmer från IF Metall

Nedan hittar du ett antal videofilmer och intervjuer med ytterligare information och fakta Industrifacket.

Bli medlem i metall
Fördelar med IF Metall
  • faktaDet bästa förbundet för dig som sysslar med tillverkning och verkstadsarbete
  • informationAlla medlemmar får tillgång till flera förmånliga försäkringar genom Folksam

Alla fackliga tjänster hos IF Metall

Denna lista innehåller samtliga IF Metalls försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Medlemslån, , , , ,

Är IF Metall fackförbund är ett bra alternativ för dig?

IF Metall är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , ,

, , , , ,

Det finns 47 Omdömen om IF Metall

Är IF Metall fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

Recensera IF Metall

Skriv vad du tycker och tänker om IF Metall eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2020