Fackförbundet-ST

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5)

www.st.org
Epost: st@st.org

Namn: STs
Kostnad: 135 kr

Max löneförsäkring: 80 000 kr :-
Kostnad: Ingår

SEB: 20 000–350 000kr
Nordea: Medlemskredit
Danske Bank: Bolåneräntor från 1,34%

ST, grundat 1904 som Extra Ordinaries Förening, har cirka 95,000 medlemmar organiserade i drygt 90 avdelningar. Med huvudkontor i Stockholm ger de fackligt stöd till allt från mindre avdelningar på ett tiotal medlemmar, till den största med drygt 8,000 fackligt anslutna och där de fyra största finns inom Universitets- och Högskoleområdet, Skatteverket, Arbetsförmedlingen samt Försäkringskassan. ST:s motto är ”En arbetsplats – en fackförening” där grundidén är att samla alla anställda på samma arbetsplats oavsett befattning, arbetsuppgifter eller utbildning.

Från och med 1 januari 2024 höjer ST avgiften för fackmedlemmar med 4-7 kr/mån det innebär att avgifterna höjs från 152-264 kr/mån till 172-287 kr/mån. Även doktorandavgiften höjs i och med årsskiftet från tidigare 80 kr till 100 kr per månad.

I begynnelsen arbetade förbundet uteslutande med ersättning för arbete. ”Extraordinarieeländet” innebar att de flesta av statens anställda arbetade som extraordinarie tjänstemän och inte hade någon rätt till lön. Om den myndighet där de arbetade hade varit sparsam med pennor, papper och annat material kunde de ibland få ersättning form av gratifikation vid midsommar eller nyår. Detta system gällde fram till 1935 då förbundet till slut fick igenom en statlig löneplan.

ST, som är partipolitiskt obundet ingår tillsammans med 15 andra förbund i centralorganisationen TCO. På hemsidan ansöker man enklast om medlemskap, både till fackförbundet och arbetslöshetskassan, genom att fylla i ett formulär online som sedan elektroniskt skickas in. I medlemsförmånerna ingår bland annat hjälp vid förhandlingar och eventuella konflikter med arbetsgivare, kostnadsfri rådgivning om anställningsvillkor, löner, semester eller försäkringar, stöd av jurist i de fall där detta är nödvändigt, och en rad förmånliga erbjudanden som rabatter på tjänster och produkter. Första tre månaderna av medlemskapet är gratis. Därefter kostar det 50 kr i månaden de kommande tre månaderna. Därefter gäller ordinarie medlemsavgift (172-287 kr). Välkomsterbjudandet gäller endast nya yrkesverksamma medlemmar, som ej varit medlemmar i ST de senaste 18 månaderna.

ST delar regelbundet ut stipendier till sina medlemmar. Ett internationellt stipendium delas ut till de som vill göra en facklig fältstudie utomlands där syftet är att öka kunskapen om det fackliga arbetets bidrag till utveckling och demokrati. Ett laborativt stipendium delas ut till de som vill delta i kongresser eller yrkeskonferenser och arbetar inom det laborativa området.

Omställningsavtal samt ST inkomstförsäkring med tilläggsförsäkring

Anställda/arbetade inom den statliga sektorn omfattas av ett omställningsavtal som berättigar många av ST:s medlemmar 80 procent av lönen i 300 dagar vid arbetslöshet även utan inkomstförsäkring. Dock omfattar inte omställningsavtalet alla medlemmar, exempelvis inte de som arbetar inom spårtrafiken eller postväsendet, därför finns ST inkomstförsäkring som skyddar inkomster upp till 80 000 kr/mån i 150 dagar.

Möjlighet finns även att teckna en tilläggsförsäkring som förlänger ersättningstiden med 150 dagar upp till maximalt 300 dagar. Tilläggsförsäkringen som kostar 42 kr/mån tecknas genom Bliwa och inkomstförsäkringen gäller som längst till den månad du fyller 65 år.

Bli medlem i fackforbundet-st
Fördelar med Fackförbundet-ST
  • faktaArbetstagarorganisationen för dig med statlig befattning

Alla fackliga tjänster hos Fackförbundet-ST

Denna lista innehåller samtliga Fackförbundet-STs försäkringar och avtal. Du hittar andra fackförbund med likvärdiga tjänster genom att klicka på respektive länk:

A-kassor, Inkomstförsäkringar, Byta fackförbund, Medlemslån, , , ,

Är Fackförbundet-ST fackförbund är ett bra alternativ för dig?

Fackförbundet-ST är en lämplig fackförening för alla som arbetar inom följande yrken och branscher. Leta igenom listan och se om du hittar ditt yrke bland i listan. Du hittar även fler möjliga fackliga organisationer genom att klicka på länkarna:

, , , , , , ,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det finns 15 Omdömen om Fackförbundet-ST

Är Fackförbundet-ST fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Paul skriver:

Hej! Jag vill härmed avsluta min medlemskap hos ST tillsvidare.Jag är tjänstledig just nu och har inge inkomst och är sjuk.Jag säga upp från och med 15~01~01.Jag vill att ni bekräfta att mitt mejl är mottagen

/Paul

Hej Paul,

Skriftlig utträdesansökan måste skickas till ST via mail, brev eller fax för att den skall vara giltig.

Detta är enbart en fristående hemsida med information om olika fackförbund och vi har ingen koppling till Statstjänstemanna utöver att vi exponerar deras organisation på vår sida.

2. HAmad skriver:

Hej,
    My name is Hamad and I did master in physics på KTH , now i want to member to your union , how it is possible .
    MVH
    Hamad

3. Eve skriver:

Hej! Undrar om ni kan svara på vad man kan begära för ingångslön (på en intervju) för att arbeta som arbetsförmedlare i västmanlands län där de har individuell lönesättning. Tacksam för svar! Mvh/Eve

• admin skriver:

Hej, för exakta uppgifter för ditt län vill vi hänvisa till kontakt med medlemsjouren.

Riktlön för en nyexaminerad arbetsförmedlare är ca 23000-26000 kr/mån i ingångslön.

4. Sharl skriver:

Hello
    I’m a member of your union from about a year ago and now I’m not working. Can you please tell me if I can get paid, and how much and for how long!

• admin skriver:

Hello Sharl, are you also a member of a-kassa? You have to be that to be entitled to unemployment money. If your not a member yet you can join Alfakassan to obtain some money.

Best regards

5. Matthias skriver:

Hej,

Är forskare på Uppsala universitet och blev just medlem i ST.

Finns det någon extra avgift till lokalföreningen som tillkommer på Uppsala universitet?

Jag har inte hittat någon information om det på nätet.

Tack för hjälpen.

Mvh,

Matthias

6. Sofia S Fernandez skriver:

Hej

Om jag arbetar som ambassadsekreterare hos en ambassad i Stockholm, är ST bästa fackförbund att tillhöra? Tillhör idag LR.

Sofia

• admin skriver:

Hej Sofia, det finns flera tänkbara alternativ för dig att välja mellan ST, Unionen eller Vision. Vårt tips är att du tittar runt bland de olika förbunden och sedan väljer det som verkar bäst för dig!

7. Carola skriver:

Hej Jag arbetar som lokalvårdare och vill gå med i er fackförbund är det möjligt?

Hej Carola!

Om du är statligt anställd är det möjligt att ansöka om att bli medlem.

Hälsningar

8. Kim skriver:

Otrevlig rådgivning, tyvärr…

Recensera Fackförbundet-ST

Skriv vad du tycker och tänker om Fackförbundet-ST eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2024