Tjänstemännens Centralorganisation – TCO

TCO logoTjänstemännens Centralorganisation (TCO) med huvudkontor i Stockholm och cirka 1,2 miljoner medlemmar är en sammanslutning av fackförbund vilken bildades 1944 då Daco, företrädare inom den privata sektorn och gamla Tco, företrädare inom den offentliga sektorn slogs samman. TCO har till skillnad från liknande centralorganisationer ingen förhandlande roll. Istället är dess uppgift att företräda de medlemsförbund som ingår politiskt och vara påtryckande samt opinionsbildande gentemot andra organisationer i fackliga frågor, sjukförsäkringsfrågor, integration, jämställdhet, arbetsmarknadspolitik, arbetsrätt och en rad andra frågor.

De 17 medlemsförbund som ingår i TCO är: Fackförbundet ST, Farmaciförbundet, Finansförbundet, Försvarsförbundet, Facket för försäkring och finans, Journalistförbundet, Lärarförbundet, Polisförbundet, Skogs- och lantbrukstjänstemannaförbundet,

Svenska folkhögskolans lärarförbund, Sveriges Yrkesmusikerförbund, Teaterförbundet, Tria, TULL-KUST, Unionen, Vision, Vårdförbundet

TCO är medlemmar i den Nordiska motsvarigheten Nordens Fackliga Samorganisation (NFS), samt den Europeiska motsvarigheten Europafacket (EFS). Dotterbolaget TCO Development utvecklar kraven för TCO-märkningen vilken definierar standard för datorer, bildskärmar, projektorer och andra IT-produkter.

På hemsidan www.tco.se har man möjlighet att fördjupa sig i de frågor som TCO engagerar sig i och debatterar om. Man kan ta del av rapporter, debattartiklar, utbildningsmaterial och videosekvenser. TCO har ingen central arbetslöshetskassa, istället har varje medlemsförbund sin egen. Som medlem får man ta del av en rad förmåner där vissa är gemensamma för alla medlemsförbund. Exempelvis har organisationen förhandlat fram ett förmånligt bolån i samarbete med SEB. I andra fall gäller specifika förmåner för respektive förbund.

I TCO’s Fackliga Akademi ges möjlighet att gå högre fackliga kurser för att stärka kompetensen hos fackligt förtroendevalda och anställda där vissa kurser även ger högskolepoäng.

Det finns 4 Omdömen om Tjänstemännens Centralorganisation – TCO

Är Tjänstemännens Centralorganisation – TCO fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Hej !
    Jag jobbar hos Samhall . Nu vill bli medlem i facket, var ska jag vara med?

Var snäll mejla mig eller ringa mig.

• Hej Sadequl,

Om du arbetar inom Samhall är sannolikt medlemskap hos ett LO-förbund mest lämpligt. Fastighets eller IF metall har många medlemmar inom just Samhall.

För att försäkra dig om vilket fackförbund som är mest rätt för dig, kan du ringa Fastighets på 08-696 11 50, så kan de vägleda dig.

/Admin

2. Hej,

Jag är anställd som tjänsteman på Samhall. Hur ska jag bli medlem hos TCO?
    Tack på förhand!
    Vänliga Hälsningar
    Augustine k

• Hej Augustine, många anställda hos Samhall är medlemmar hos TCO:s största fackliga organisation Unionen. Prova där först!

/Admin

Recensera Tjänstemännens Centralorganisation – TCO

Skriv vad du tycker och tänker om Tjänstemännens Centralorganisation – TCO eller ställ en fråga om något du undrar över.