Landsorganisationen i Sverige – LO

centralorganisationen LO logoLandsorganisationen i Sverige – i dagligt tal LO – är en sammanslutning av fackförbund som bildades 1898 och som sedan grundandet har haft ett nära samarbete med Socialdemokratiska arbetarpartiet De 14 förbund som ingår i LO, med totalt cirka 1.450,000 medlemmar är:

LO’s uppgift är att försvara sina medlemmars intressen på arbetsmarknaden samt i samhället i stort i allt från anställningsvillkor och löner till att vara med och påverka de politiska beslut som gynnar de anslutna medlemmarna. För att lyckas med detta talar man inom LO om de fem värnen:

• Full sysselsättning
• Aktiv arbetsmarknadspolitik
Hög arbetslöshetskassa
• Starkt anställningsskydd
Rikstäckande kollektivavtal

De mål man verkar mot är att nå en reallöneökning för alla, minska löneskillnader mellan kvinnor och män, ökad jämlikhet samt öka sysselsättningen. Tidigare förhandlade LO direkt med arbetsgivareföreningen Svenskt Näringsliv (tidigare SAF) men den formen av förhandling har minskat och istället tecknar de enskilda fackförbunden oftast avtal, dock samordnar LO sina medlemsförbund inför varje avtalsrörelse. Vissa avtal, som försäkringar och omställningsavtal tecknas fortfarande mellan centralorganisationerna.

Via www.lo.se erbjuds ett omfattande bibliotek med information som förklara politiska sakfrågor och hur organisationen ställer sig i frågor såsom arbetsrätt, pensioner, skattepolitik och utbildning, samt information om avtals- och medlemsförsäkringar, lönepolitik och diverse fackliga utbildningar.

Kansliet som ligger i Stockholm intill Norra Bantorget har cirka 100 anställda vilka arbetar med organisationsfrågor, utredningar och opinionsbildning. På regional nivå är det organiserat över 11 distrikt med cirka 150 lokala fack i kommunerna där man bland annat arbetar med ungdoms- och skolverksamhet förutom det övriga fokus som ligger på arbetsplatser.

Det finns 13 Omdömen om Landsorganisationen i Sverige – LO

Är Landsorganisationen i Sverige – LO fackförbund bra eller dåligt? Läs tidigare omdöme eller berätta vad du tycker om deras inkomstförsäkring, akassa eller övriga försäkringar och villkor. Recensera, kommentera eller ställ en fråga.

1. Jag har ansökt om LO lån för en 1 vecka sedan och har inte fått svar, vad ska jag göra?

2. Hej, ta bort procent i löneförhandlingarna kr är bättre för jämställdheten,ett ex
    upp till 25 000kr i mån höj med 350 över 25,000kr 150kr.

3. Måste jag som undersköterska vara med i Kommunal, eller finns det andra jag kan gå med i?

• Hej Eva,

Som jag har förstått det finns det inte något annat fackförbund som tar emot din yrkeskategori. Men det kan vara värt att prova att kontakta LO direkt.

4. Hej!
    Jag är medlem i Kommunalarbetarförbundet.
    Är jag då automatiskt medlem i LO?
    Mvh/Gun

5. Borde inte fackförbunden protestera att ett parti i riksdagen har tagit över Säpo. Att de sagt ja till FN migrations avtalet som begränsar vad vi folket får säga? Att ni ger arbetarnas pengar till diverse klimat och invandrings propaganda? Ni har blivit kommunister. Det vi arbetare en gång kämpade emot. Kommer aldrig ansluta till facket igen om jag inte träffar nån lokal förmåga som brinner för oss arbetare

6. Hejsan
    Undrar om Bemanningsfirman (borttaget) kan bedriva en smutsig anställningsform på sådant sätt att inbaka korta uppdrag i vikariat avtal under visstidsanställning?
    Dem har lurat mig på en parallell anställningsform.
    Tacksam om ni har möjlighet att besvara mig.

• Hej K,

Du behöver kontakta LO eller det förbund du vill komma i kontakt med direkt, vi på fackforbunden.se är en fristående portal som tyvärr ej kan besvara denna typ av fråga.

/Admin

7. Hej! Som arbetslös med A-kassa får jag gå med i LO medans jag söker ny tjänst?

Med vänlig hälsning,
    MS

8. Hej! Har ni hunnit läsa mitt inlägg ännu i denna tråd?

Hälsningar,
    Michael

• Hej Michael,

Kan inte gå i god för att samtliga arbetslösa kan gå med i LO-anslutna fackförbund, men i grunden kan vi på fackforbunden.se inte se att det skulle utgöra något hinder.

Vår rekommendation är att du skickar en medlemsansökan direkt till det LO-fack du vill ansluta dig till.

Hälsningar

Recensera Landsorganisationen i Sverige – LO

Skriv vad du tycker och tänker om Landsorganisationen i Sverige – LO eller ställ en fråga om något du undrar över.

Fackförbunden - information om samtliga fackföreningar i Sverige © 2019